|
شناخت، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین و مقایسۀ کلام تفضیلی نزد ابن عربی و دیونیسیوس مجعول |
|
چکیده فارسی مقاله |
کلام تفضیلی حکایت از عال یترین مرتبۀ معرفت انسان نسبت به خداوند دارد، که معرفتی ورای معرفت عقلی است. آنجا که سکوت گویاترین کلام در توصیف آن است. در مسیحیت، دیونیسیوس مجعول، و در عالم اسلام، ابن عربی از جمله اندیشمندان بزرگی هستند که از ظلمت الهی و سکوت در برابر آن سخن گفت هاند. در این مقاله سعی شده با بررسی نظریات این دو متفکر بزرگ در ارتباط با کلام تفضیلی، مقایس های میان آرای آنها صورت گیرد. اگرچه این دو اندیشمند متعلق به دو سنت دینی متفاوت هستند و آبشخور اصلی تفکرات آنها به کتاب مقدس دین یشان باز م یگردد، قرابت قابل توجهی میان آرای آنها در این مورد وجود دارد. موضوع مشترک در اندیشۀ این دو فیلسوف، این دیدگاه است که خداوند در ظلمت وجودی خود بوده و هست و انسان برای وصال با او باید مراتبی را طی کند تا به این ظلمت راه یابد. بحث از ظلمت الهی ن هتنها وجودشناختی، بلکه معرفت شناختی نیز هست. شناخت در این مرتبه متعلق عقل نیست و به همین جهت به زبان در نم یآید. سکوت آن چیزی است که حکایت از وصال به این نوع معرفت دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ابن عربی، دیونیسیوس مجعول، کلام تفضیلی، ظلمت، سکوت، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Superlative theology presents the great knowledge of man about God: a knowledge above Perception knowledge. Where silence is the most eloquent language to describe Him. In Christianity, Pseudo- Dionysius, and in the Islamic world, Ibn-Arabi, are among the great thinkers that speak of Divine darkness and silence. In this paper the ideas of these two great thinkers are compared and their ideas about superlative theology surveyed. Although these two thinkers belong to different religious traditions and of source returns to their holy books, there is considerable relationship between their ideas. The common Point of thought of these thinkers about Superlative Theology is speaking of God who is far from Wisdom and Perception and we only can talk about Him by silence. God was and is in His Darkness and human kind must go beyond steps to ::union:: with Him and entrance to His darkness. The darkness of God is not only ontological, but also epistemological. Knowledge at this step is not intellectual knowledge and so we cannot speak of it. Silence represents ::union:: with this knowledge. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم السادات نوابی قمصری | maryam sadat navabi ghamsari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2307 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444262.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
تاریخ فلسفه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|