شناخت، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مسأله زیست‌جهان در پدیده‌شناسی هوسرل
چکیده فارسی مقاله به باور هوسرل تحت تأثیر علم گالیله‌ای، جهان عینیِ علم که در اندیشه انسان غربی جدید به عنوان واقعیت قلمداد می‌شود، جانشین زیست‌جهان یعنی جهان تجربه مشترک شده است. هوسرل از یک سو در مخالفت با نظر عینی بر جهان تأکید می‌کند که زیست‌جهان «بنیاد ِمعنی» تفکر علمی و حوزه بداهت‌های اولیه است. از سوی دیگر به نظر او نتایج علمی برای زیست‌جهان اعتبار دارند و به ساختار زیست‌جهان افزوده می‌شوند. ابتدا هوسرل در بستر نقادیِ علم عینی مفهوم زیست‌جهان را مطرح می‌سازد، اما با توصیف زیست‌جهان ذهنی- نسبی که خودش علوم را در بر می‌گیرد، دیگر زیست‌جهان نمی‌تواند موضوعی جزئی درون مسأله عام علوم عینی باقی بماند. از زیست‌جهان ذهنی- نسبی ساختارهای نامتغیر و مشترکی انتزاع می‌شود که آپریوری کلی زیست‌جهان را آشکار می‌سازند. بنابراین زیست‌جهان که در ابتدا به عنوان مسأله‌ای جزئی و فرعی درون مسأله عام علم عینی یعنی در نقش اساسی این علوم ظاهر می‌شود، در نهایت به تعبیر هوسرل، به مثابه مسأله حقیقی و کلی برای فلسفه آشکار می‌گردد. این نوشتار تلاش می‌کند که از چشم انداز تحلیل نسبت زیست‌جهان و علم، مفهوم زیست‌جهان به عنوان مسأله حقیقی و کلی را نشان دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Husserl believes that under the impact of modern science as inaugurated by Galileo, the Life-world - i.e., the world of common experience - has been replaced by the objectively true world of science which, in the thinking of modern western man, passes for reality. On the one hand, Husserl in opposition to the objective view of the world insists that the Life-world is the meaning-fundament of scientific thinking and the sphere of original evidences. On the other hand, he maintains that the theoretical results of science take on the character of validities for the Life-world, adding themselves as such to its own composition. Husserl, at first, considers the Life-world in the context of the objective science critique, but describing the subjective-relative Life-world, which includes science, it would not remain as a partial problem within the general problem of the objective science. The invariant and common structures that abstract from the subjective-relative Life-world yield the universal Life-world a priori. Therefore, the Life-world which firstly appeared as a partial problem within the general problem of the objective science, namely, functions as the foundation of sciences. Eventually, it is disclosed, in terms of Husserl, as a universal and genuine problem for philosophy. This paper deals with the view of the relationship of the Life-world and science, and demonstrates the Life-world conception as a universal problem
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا سیاوشی |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2325
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444252.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات