شناخت، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل فلسفی در نظریۀ عالم هنر آرتور دانتو
چکیده فارسی مقاله این مقاله به تبیین اهمیت تحلیل فلسفی در رویکرد دانتو برای تعریف هنر می‌پردازد. فلسفۀ هنر دانتو در تلاقی سنت فلسفی قاره‌ای و تحلیلی قرار دارد، ضمن آنکه رویکرد او به فلسفۀ هنر را می‌توان پساتحلیلی نیز خواند. دانتو علی‌رغم ممنوعیت نوویتگنشتاینی‌ها برای تعریف هنر، تلاش دارد که تعریف کاملی از آن ارائه دهد. در نظریۀ او با عنوان «عالم هنر» می‌توان با تکیه بر رویکرد فلسفی گسترده‌تر مبنی بر همتایان تمایز‌ناپذیر، الزام حضور فلسفه را در هنر دانستن چیزی عیان ساخت. در نظر دانتو، گسترش تاریخ هنر در حدود سال 1964 هم‌زمان با عرضۀ جعبه‌های صابون بریلوی وارهول به پایان می-رسد. از این بابت می‌توان نتیجه گرفت که ما دیگر قادر نیستیم به لحاظ ادراکی بین اثر هنری و شیئ روزمره تمایز قائل شویم. بدین ترتیب، آنچه یک اثر هنری را از یک شیئ معمولی متمایز می‌سازد، وجود یک نظریه هنری است؛ همان‌طورکه در هر دوره‌ای از تاریخ، آگاهانه یا ناآگاهانه، در تعیین هنر از غیر هنر، نظریه‌ای درکار بوده است. اما امروزه، این امر، وجه تازه‌ای به خود گرفته است، همچنان‌که هنر فراتر از چارچوب تجربه زیباشناختی رفته و با مسائل سیاسی، فرهنگی، فلسفی و ... درگیر شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله This article explains the importance of philosophical analysis in defining art in Danto's approach .Danto’s philosophy of art is at the confluence of the continental philosophical tradition and the analytical, while his approach to the philosophy of art could also call post-analytical. Danto has attempted to provide a full definition of art in terms of necessary and sufficient conditions. In this sense, he tries to overcome the neo-Wittgensteinian’s ban on defining art, as well as provide alternative view to the aesthetic theory of art. He has formulated the problem of the definition of art in terms of the experiment of indiscernible counterparts, which consists in presenting sets of perceptually indiscernible objects that belong to different ontological categories – some are artworks while others are mere objects or representations. Danto thinks that the development of art history was over in 1964, because Andy Warhol’s “Brillo Box” appeared. We can no longer make a distinction between this work of art and the real Brillo Box, which is just a commonplace object.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا شریف زاده | mohammad reza
دانشگاه هنر

اسماعیل بنی اردلان |



نشانی اینترنتی http://kj.sbu.ac.ir/article/view/2323
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده تاریخ فلسفه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات