|
شناخت، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پدیدارشناسی ادراک زیباییشناختی از دیدگاه میکل دوفرن |
|
چکیده فارسی مقاله |
ادراک زیباییشناختی از جمله مباحث بحثبرانگیز در حوزۀ زیباییشناسی جدید است که میکل دوفرن از یک منظر خاص پدیدارشناختی به بیان آن مبادرت ورزیده است. به باور وی، اثر هنری ساختاری را برای ابژۀ زیباییشناختی فراهم میکند که مهمترین تمایز بین این دو در ادراک است. در این مقاله تلاش داریم این تمایز را مشخص کرده و فرایند ادراک زیباییشناختی را نشان دهیم. دوفرن سه مرحله برای ادراک زیباییشناختی قائل شده است. مرحلۀ نخست حضور است که درک همانگونه که مرلوپونتی توصیف میکند، اتفاق میافتد؛ کلی، پیشاتأملی و در بدن ما. مرحلۀ دوم، بازنمود و خیال؛ متأثر از سارتر است. در این مرحله، ادراک تمایل دارد تا صور مفاهیم تازه پدید آمده از حضور درک شده را در اشخاص و رویدادهای قابل تمییز به صورت مادی مجسم سازد. مرحلۀ سوم، تأمل و احساس متأثر از کانت است. این تأمل میتواند همدلانه و تاحدی ابژکتیو باشد، که بیشتر مرتبط به حس است تا ادراک. در این فرایند است که ادراک زیباییشناختی صورت میگیرد. از نظر وی، تماشاگر اثر هنری در ادراک اثر هنری باید این سه ساحت را همزمان درک کند. دوفرن در مرحلۀ پایانی ادراک، یعنی احساس، یگانگی سوژه و ابژه را نشان داده است. در این جستار کوتاه، با روش توصیفی و تحلیلی سعی داریم این مراحل را بررسی کنیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه بنویدی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/6588 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444239.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|