|
شناخت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۵-۱۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ رهیافت زیباییشناختی به تولید و مصرف در اندیشههای مارکسیستی و پستمدرنیستی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اندیشمندان قرن نوزدهم، همواره بر نقش محوری تولید در آفرینش جهان انسانی تأکید میکنند. در این میان، مارکس با واسازی مفهوم تولید سرمایهداری، آن را از قید سود و انباشت سرمایه جدا میسازد و بدان صورتی زیباییشناختی میبخشد. مارکس، شرایط زندگی انسانی را تحت نظام تولید تبیین میکند و مقولۀ مصرف را امری انفعالی و متعلق به جهان حیوانی میداند. در واقع، در گفتمان مارکسیستی، مصرفکنندگان همچون موجوداتی فریبخورده و ازخودبیگانه تصور میشوند که در نمایش اوهام کالاهایی غرق شدهاند که ساختۀ دست خودشان است. از دید مارکسیسم، مصرف، سایه و انعکاسی از تولید است و «شیوۀ تولید» به نحو پیشینی «شیوۀ مصرف» را نیز تعیین میکند. اما دوسرتو در سنت پستمدرن، معتقد است اگرچه خانه از آنِ دیگران است، اما کردار سکونت از آنِ ماست؛ بقول دوسرتو، مصرفکننده، با «شیوههای کاربرد متفاوت» در فرآیند تولید کالاها مشارکت میجوید و بدین طریق، مصرفگرایی، ماهیت مستقل خویش را در برابر نظام تولید حفظ میکند و خود را همچون «تولید ثانوی» به نمایش مینهد. اگر مارکس از «تولید بهمثابۀ آفرینش زیباییشناسانه» سخن میگوید، در گفتمان پستمدرن، کنش زیباییشناختی، به قلمروی مصرف نیز سرایت میکند و امر روزمره و انسان معمولی، آبستن زیبایی میشود. اعتقاد به مصرف زیباییشناختی بدین معنا است که تودهها نیز در کنشهای روزمرۀ خویش، دارای خلاقیت و قدرت و نیروی مقاومت هستند و سهم برابر با تولیدکنندگان در آفرینش زندگی دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تولید،
مصرف،
آفرینش زیباییشناختی،
فعال،
منفعل،
تولید ثانوی،
زندگی روزمره، |
|
عنوان انگلیسی |
The Aesthetics of Production or the Aesthetics of Consumption |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nineteenth-century thinkers have constantly emphasized the central role of production in the creation of the human world. In the meantime, Marx unfettered this process from the shackles of profit and capital accumulation and gave it an aesthetical aspect through deconstructing the concept of capitalist production. He explained man’s living condition under the production system. For him, consumption is a kind of passive action and belongs to the animal world. In fact, the Marxist discourse regards consumers as misled and self-alienated creatures who have been obsessed by illusions of products which are made by themselves. From a Marxist perspective, consumption is a reflection of production itself, and "the way of output" are determined the "method of consumption" in a priori fashion. But Michel de Certeau, a philosopher in the postmodern tradition, suggest that even where a house belongs to others, deeds of settlement are ours; according to de Certeau, a consumer participates in the process of production of goods by his "different usage style." In this way, consumption secures its independent nature against the production system, asserting its place as "secondary production." If Marx says "production as the creation of aesthetics," postmodern discourse takes the aesthetic action into the realm of consumption, and ordinary men’s practice of everyday life becomes enceinte from beauty. Belief in the aesthetic of consuming means that the masses also have creativity, power and resistance force in their daily actions, and like producers, they have a role to play in the process of life creation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تولید,
مصرف,
آفرینش زیباییشناختی,
فعال,
منفعل,
تولید ثانوی,
زندگی روزمره |
|
نویسندگان مقاله |
عارف دانیالی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/18179 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444204.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|