|
شناخت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۶۱-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بنیادهای منطق جدید از چشم انداز بنیان گذاران فلسفه تحلیلی و نسبت آن با هستی شناسی صوری و اپوفنتیک های صوری در چشمان هوسرل |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده: فلسفهی تحلیلی و منطق جدید بر ایدهی چرخش زبانی استوار شدند. این ایده عملا چنین استوار گشت که عبارت ها با نظر به خودشان ارجاع می کنند نه با نظر به معنا. بنابراین منطق جدید بر پایه نسبت نحوی عبارت های تابعی ریاضی با ارجاع شان در نسبت با صدق استوار گشت، بگونه ای که این نسبت نحو ی نسبت های تالیفی مولفه های مورد ارحاع را بازنمایی می کند که قابل بیان با مقادیر کمی یا کیفی و یا هردو می باشند. در مقابل هوسرل از ارجاع معنا به عین سخن گفت. او هرگز نپذیرفت که معنا از طریق جمله به مثابه متن به چنگ می اید و هرگز در این مسیر گام نزد که معنا تحصیل نمی شود جز با حکایت گری زیان. زیرا فرض دادگی معنا از طریق قصدیت اگاهی را مسلم گرفته بود. از منظر نقدی این مقاله فرض فوق ذات پزوهشی منطق صوری و ریاضی تعلیل برده و ان را به کار گذار معانی داده شده در اگاهی فارغ از زبان تبدیل می کند، اگر کسب معانی به این شیوه ممکن باشد. به وسیله این شیوه نسبت دقیق میان معنا و عبارت از میان می رود، سپس عبارت های متعددی می توان به معنای فرض شده نسبت داد. یا یک عبارت را به چند معنا و ارجاع نسبت داد. این فرض با بیرون گذاشتن زبان از حوزه قصدیت موجب شد تا هوسرل ادعا کند ریاضیات به منطق صوری قابل قرائت نیست و اساسا فاقد نسبت لازم با منطق اپوفنتیک بوده تا در ان پایه گذاری شوند. سپس او با جست جوی نسبت ان دو در "علاقه به شناخت" تظریه مینفلد و سپس منطق محض به مثابه نطریه های پایه برای هر منطق را عرضه کرد. اما از نگاه نقدی مقاله حاضر این دکترین ها به دلیل تبیین ناپذیری انها در زبان به مثابه اصلی بنیادی برای منطق شکست می خورند، حتی نام دکترین منطق شایسته انها نیست. اما تبیین وی از منطق محض به شرط بنیان گذاری اش در زبان قابل تفسیر به یک انتولوژی بنیادی در تفسیری از ارسطو به وسیله مولف حاضر است است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Bases of new logic in view founders of analytic philosophy and its relation with formal ontology and formal apophantics in view of Husserl |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The analytic philosophy and new logic were established on the linguistic turn. The idea practically was based in a form to expressions will refer as such, no through sense. Thus. The new logic was established through syntactic relation of mathematical functional expressions and their reference when their relation is considered with truth, as the syntactic relation represents composited relations of the reference that is expressible through quantity or quality or these both. Husserl. In contrast, took to the sense refers to object. He never did not accept to meaning is grasped through sentence as a text and never he did not go ahead to meaning only must is grasped through language expresses it. Because he has token guarantee this thesis that the meaning is given through an intentional act. In critical view of present paper, the above thesis makes sickly pertaining to research essence of formal and new logic and they are made as executor such meanings, if we can grasp them without used the language, and expressions lose exact and presented as interpretable. by the thesis, the language placed outdoors from intentional act, then Husserl can claim to the mathematical is not tied in formal logic, thereby the mathematical is not explicable through formal logic and the early is not fundable on the latter. Then Husserl searched their relation into concern with known to present theory of manifold and pure logic that would be fundamental theories for a logic. But in critical view of present paper this doctrines are failed, because they have been illustrated on based the language as a based principle for logic, it is sufficient to we call them some doctrines on logic. But we can consider his explanation of pure logic a fundamental ontology by an interpretation that I did it on Aristotle, if pure logic is funded into the language. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلام عباس جمالی | gholam abbas
|
|
نشانی اینترنتی |
http://kj.sbu.ac.ir/article/view/7815 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/927/article-927-444173.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
فلسفه علم |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|