سنجش از دور و Gis ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی نواحی ترافیکی با استفاده از توسعه مکانی الگوریتم k-means
چکیده فارسی مقاله نواحی ترافیکی که برای نمایش مکان‌های تولید و جذب سفر به‌کار گرفته می‌شوند در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های حمل‌ونقل کاربرد گسترده‌ای دارند. از آنجا که نحوه تعیین این نواحی روی نتایج حاصل از تحلیل و مدل‌سازی‌های حمل‌ونقل تأثیر فراوانی دارد، طراحی مناسب آن بسیار مهم است. در این مقاله با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی روشی کارآمد برای طراحی مناسب این نواحی ارائه شده است. با استفاده از روش ارائه‌شده می‌توان معیارهای مختلفی را برای ایجاد نواحی ترافیکی همگن در نظر گرفت و تعداد و اندازه‌شان را کنترل کرد. در روش پیشنهادی این مقاله از تکنیک k-means برای خوشه‌بندی واحدهای مکانی پایه و ایجاد نواحی ترافیکی همگن استفاده شده است. برای جلوگیری از ایجاد فضای خالی و همپوشانی میان نواحی و نیز ممانعت از تشکیل نواحی با اندازه‌‌های خیلی بزرگ یا کوچک، قیدهایی به تکنیک k-means افزوده شده است. اما ایجاد نواحی همگن بدون درنظرگرفتن فشردگی شکل هندسی، سبب پیچیدگی شکل هندسی نواحی می‌گردد. به‌منظور برطرف‌ساختن این مشکل یک الگوریتم هندسی برای ایجاد نواحی با شکل هندسی فشرده شرح و بسط داده شده است. در نهایت از روش پیشنهادی برای طراحی مجدد نواحی ترافیکی شهر تهران و مقایسه نتایج آن با نواحی ترافیکی موجود استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که نواحی طراحی‌شده در این مقاله بسیار همگن‌تر از نواحی موجود است. اگرچه با اعمال الگوریتم فشردگی شکل هندسی، از میزان همگنی نواحی ایجادشده کاسته می‌شود، اما باز هم از نواحی موجود همگن‌ترند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Traffic analysis zones represent locations of trip generation and attraction. These zones are widely used in many urban transportation planning activities. Proper design of the mentioned zones is very important, because they cause considerable effects on the results of different transportation modeling and analyses. In this paper an efficient method is proposed to design these zones using geospatial information system. By using this method, various criteria can be considered to determine homogeneous traffic analysis zones whereas the number and size of the zones can be controlled as well. In the proposed method, the k-means technique is used for clustering basic areal units to homogeneous traffic analysis zones. To prevent overlaps and gaps between the zones and creation of the zones with too large or small sizes, some constraints are added to the k-means technique. However, definition of homogeneous zones without considering their geometric compactness results in generation of zones with complex shapes. For solving this problem, a geometric algorithm is developed to create continuous and compact zones. Efficiency of the proposed approach has been tested through to redesign the existing traffic analysis zones of Tehran city and its comparison with the existing traffic analysis zones. Results showed that the redesigned traffic analysis zones with the proposed method have been more homogeneous than the existing zones. Also, by using the shape compactness algorithm, compactness of the resulting zones increases whereas their homogeneity decreases. However the redesigned zones are more homogeneous than the existing ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی شیرزادی بابکان | shirzadi babakan
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

عباس علیمحمدی سراب | alimohammadi sarab
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

محمد طالعی |



نشانی اینترنتی http://gisj.sbu.ac.ir/article/view/1213
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/911/article-911-444030.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم پایه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات