روانشناسی کاربردی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پایایی سنجی، اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه فردگرایی اقتصادی فلدمن در اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش تعیین اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه فردگرایی اقتصادی فلدمن (1981) بود. روش پژوهش از نوع تحلیل عاملی است. به منظور تعیین اعتبار 375 نفر، به منظور تعیین پایایی دو نمونه 40 و 50 نفری و به منظور هنجاریابی 1000 نفر از مردم شهر اصفهان با روش نمونه گیری تصادفی دو مرحله ایی انتخاب شدند. اعتبار سازه با استفاده از تحلیل عاملی سنجش شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه فردگرایی اقتصادی در ایران دارای سه عامل انطباق سازمانی برای فرصت برابر، فشارهای درونی جامعه برای نگهداری فقر و اخلاق کاری است. ضریب پایایی همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای هر یک از عوامل این پرسشنامه به ترتیب: 380/0، 648/0، 573/0 و کل پرسشنامه 729/0 بود و پایایی بازآزمایی به ترتیب 432/0، 676/0، 584/0 و کل پرسشنامه 687/0 بود. در نهایت نمرات خام گروه نمونه 1000 نفری به نمره معیار Z و T و نمرات درصدی برای تعیین هنجاریابی پرسشنامه تبدیل شد. نتیجه گیری: پرسشنامه فردگرایی اقتصادی دارای پایایی و اعتبار سازه است. در موقعیت هایی که افراد قدرت انتخاب با توجه به مسائل اقتصادی شان را دارند، مثل انتخابات، پرسشنامه می تواند گرایش های اقتصادی فردی یا اجتماعی مردم را ارزیابی کند و بر اساس آن، سیاست هایی جهت جذب آراء اعمال شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی، اقتصادی، پایایی سنجی، فردگرایی، هنجاریابی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه رحیمی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدرضا عریضی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مختار ملک پور |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/2922
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443960.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات