روانشناسی کاربردی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه اضطراب و افسردگی با میزان معنویت در دانشجویان دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین ابعاد مختلف معنویت با اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین تعیین توان پیش بینی ابعاد مختلف معنویت در میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان است. روش پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. . 304 نفر از دانشجویان ( 124 پسر و 180 دختر ) دانشگاه تهران به صورت طبقه ای سهمی انتخاب شدند و به فهرست بازبینی نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران ، 1983 ) و مقیاس تجربیانت معنوی (غباری بناب و همکاران ، 1384 ) پاسخ دادند .یافته ها نشان داد بین میزان اضطراب و ابعاد معنویت (معنایابی در زندگی و ارتباط با خدا ) همبستگی منفی و بین افسردگی و اضطراب و تجربیات سلبی دانشجویان در معنویت همبستگی مثبت است .همچنین بین میزان افسردگی، معنایابی در زندگی، ارتباط با خدا و شکوفایی معنوی در دانشجویان همبستگی منفی بود . از لحاظ جنس، اضطراب و افسردگی در دختران بیشتر از پسران بود . نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها می توان گفت رابطه بین اضطراب و افسردگی که دو جنبه مهم از سلامت روان هستند با معنویت و جنبه های مختلف آن معکوس است . از این یافته ها می توان در حیطه طراحی برای ارتقای سلامت روان در محیط های دانشجویی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، افسردگی، معنویت، دانشجو،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله باقر غباری بناب | ghobari bonab
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عباس متولی پور |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

الهام حکیمی راد | hakimi rad
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مجتبی حبیبی عسگرآباد | habibi asgarabad



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/2921
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443959.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات