روانشناسی کاربردی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی-اقتصادی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضرتعیین و مقایسه شیوه های مقابله در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین در طبقات مختلف اجتماعی-اقتصادی بالا و پایین بود. روش پژوهش پس روویدادی و نمونه شامل 356 نفر دانش آموز سال سوم دبیرستان شهر تهران است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شیوه های مقابله راجر و نجاریان(1385)، پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه هوش هیجانیبرادبری وگریوز(2004به نقل از گنجی 1384) پاسخ دادند. با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، همبستگی پیرسون، آزمونهای تعقیبی توکی و تحلیل واریانس بلوکی و آزمون t داده ها تحلیل شد. یافته ها نشان داد استفاده از شیوه های مقابله عقلانی و انفصالی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا بیشتر از دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین است.میزان استفاده از شیوه مقابله اجتنابی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا و پایین تفاوتی نداشت. میزان استفاده از شیوه مقابله هیجانی در دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین بیشتر بود.هوش هیجانی در دانش آموزان طبقه بالای اجتماعی اقتصادی بیشتر از طبقه پایین اجتماعی اقتصادی و استفاده از شیوه عقلانی در دو طبقه اجتماعی اقتصادی بالا و پایین تفاوتی نداشت. میزان استفاده از شیوه مقابله اجتنابی و هیجانی در طبقه پایین بیشتر بود. طبقه اجتماعی اقتصادی بر رابطه بین هوش هیجانی و شیوه های مقابله اثر نداشت.نتیجه گیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت عوامل برون فردی نظیر وضعیت اجتماعی اقتصادی و عوامل درون فردی نظیر هوش هیجانی، بر شیوه های مقابله فرد اثرگذارند و این متغیرها با یکدیگر و با پایگاه اجتماعی اقتصادی ارتباط تنگاتنگ دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، شیوه مقابله، طبقه اجتماعی- اقتصادی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آذر نادری |
دانشگاه شهید بهشتی

محمدکریم خداپناهی |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

بهرام صالح صدق پور | saleh sedghpour



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/2931
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443955.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات