|
روانشناسی کاربردی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خودپرسشی بر بهبود مشکلات املایدانشآموزان پایه سوم ابتدایی دچار اختلال نوشتن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش، تعیین اثربخشی پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خودپرسشی بر بهبود مشکلات املای دانشآموزان ابتدایی دچار اختلال نوشتن بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری دانش- آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 20 دانشآموز دارای مشکلات املا، پس از اجرای آزمونهای تشخیصی انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون- ها، گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش رایانه ای راهبردهای خودپرسشی قرار گرفت. اما گروه گواه آموزشی ندید. سپس پسآزمون نوشتن در گروههای مذکور اجرا شد، و پس از گذشت 4 ماه از مدت آموزش، پسآزمون نوشتن (آزمون پیگیری) اجرا شد. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت بین میانگین نمره- های املای گروه آزمایشی و گروه گواه تفاوت معنادار و خطاهای املای گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه کاهش بیشتری یافته است. نتیجهگیری: پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خودپرسشی می- تواند به عنوان یک فن آموزشی مؤثر، در جهت بهبود املای دانش- آموزان ابتدایی دارای اختلال نوشتن به کار گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of word processing with self-question strategies on improving spelling problems of primary school students with writing disorder. Method: An experimental method using pre-test and post-test with control group was employed. The statistical population consisted of third grade primary school students in Tehran. Twenty students with writing disorder were identified through relevant tests. Using multiple stage cluster sampling, they were randomly divided into two groups (one experimental group and one control group). After performing pretests in both two groups, the experimental group received computer based selfquestion strategies through 15 sessions of 45 minutes duration. The control group did not receive any intervention. Post-tests were administered immediately at the end of the last intervention session to both groups. The same tests were administered four months later in order to gather follow up data. Results: Data was analyzed using repeated measurement analyses. Data analysis indicated that the difference between the spelling scores of the experimental group and the control group was significant. Results showed that spelling problems in the experimental group decreased more than the control group. Conclusion: Word processing with self-question strategies can be used as an effective teaching technique in order to reduce the spelling errors of students with writing disorder |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشته باعزت |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/2950 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443932.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|