روانشناسی کاربردی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه بین مکانیزم های دفاعی با تجربه و ابزار خشم در دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش تعیین رابطه بین مکانیزم های دفاعی،تجربه و ابراز خشم در یک نمونه دانشجویی بود. روش پژ<هش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل سال 89-1388 دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهتی به تعداد 4200 نفر بود که از میان آن ها213 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه مکانیزم های دفاعی باند و همکاران(1983) و نسخه شماره 2 پرسشنامه بروز خشم زمینه ای خصلتی اسپیلبرگر(1986) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از فراوانی،میانگین،انحراف معیار،ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. .یافته ها نشان داد مکانیرم دفاعی رشد یافته با تجربه و مهار خشم رابطه مثبت و با ابراز خشم و برخی زیرمقیاس های آن از جمله بروز کلامی و جسمانی خشم،خلق و خو و واکنش خشمگینامه رابطه منفی دارد و مکانیزم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده با تجربه و مهار خشم رابطه منفی و با ابراز خشم و زیر مجموعه های آن رابطه مثبت دارد. افرادی که از مکانیزم های دفاعی رشد یافته استفاده می کنند. می تواند احساس های خود را از جمله خشم را تجربه کنند. و به همین خاطر،خشم خود را بهتر می توانند مهار می کنند اما افرادی که از مکانیزم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده استفاده می کنند. از تجربه احساس های خویش اجتناب می کنند که به معنای از بین رفتن آن احساس نیست بلکه این احساس نادیده گرفته شده،به شکل رفتارهایی برون ریزی می شود که گاهی خارج از کنترل آن ها است . بنابراین باید افراد رابرای استفاده از مکانیزم های دفاعی رشد یافته آموزش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابراز خشم.تجربه خشم. مکانیزم های دفاعی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عابدین جواهری |


سعید قنبری |


علیرضا زرندی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/2977
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443903.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات