روانشناسی کاربردی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ویژگیهای محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای راهبردهای انگیزشی در رابطه ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری با پیشرفت تحصیلی بود. روش: روش پژوهش از نوع پس رویدادی و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول دبیرستان شهر شیراز بود که از میان آنها به روش خوشه ای تصادفی چندمرحله ای 510 دانش آموز ( 251 پسر و 259 دختر) انتخاب شد. آزمودنی ها به پرسشنامه محیط یادگیری فراشناختی توماس( 2003 ) شامل شش بعد و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و دیگروت ( 1991 ) دارای سه بعد پاسخ دادند. پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و ضریب همبستگی بین ابعاد و نمره کل محاسبه شد. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوه متوالی همزمان و با به کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی، تحلیل شد. یافته ها: یافته ها حاکی ازاین بود که ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری پیش بینی کننده مستقیم پیشرفت تحصیلی است، علاوه براین از میان ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری، عامل های تعاملات درون کلاسی، تشویق و حمایت معلم و حمایت عاطفی بر باورهای انگیزشی تأثیر داشتند. نتیجه گیری: از آنجا که باورهای انگیزشی نقش واسطه ای را بین ویژگیهای فراشناختی محیط یادگیری و پیشرفت تحصیلی ایفا میکند، می توان با تقویت آن پیشرفت تحصیلی را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی، محیط یادگیری فراشناختی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا چالمه |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مرتضی لطیفیان |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/3016
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443872.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات