|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر خود نظمدهی و پاداش بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر خود نظمدهی و پاداش در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مراجعهکننده به مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره دانشگاه شهید بهشتی بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از میان آنها 32 دانشجو، 16 دختر و 16 پسر بر اساس نتایج مصاحبه تشخیصی و نمرههای پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن و بنداز-جاکوب (1997) انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شد. الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر خود نظمدهی و پاداش زیندر و ماتیوس (2005) در قالب شش جلسه مشاوره تحصیلی هفتهای یک جلسه بهمدت 60 دقیقه در گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت گروه آزمایش در نمره کلی و ترکیب ابعاد سهگانه اضطراب امتحان در مقایسه با پیشآزمون و گروه گواه معنیدار، و اثرپذیری دو مؤلفه خطای شناختی و تنیدگی به میزان قابل توجهی، بیشتر مربوط به مؤلفه تحقیر اجتماعی است. نتیجهگیری: برنامه آموزش الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر خود نظمدهی و پاداش روش مؤثری است که از طریق اصلاح و کنترل خطای شناختی و تنیدگی دانشجویان تا حد قابلتوجهی سطح اضطراب امتحان دانشجویان را کاهش میدهد. کلیدواژهها: اضطراب امتحان، برنامهریزی درسی، پاداش، خود نظمدهی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب امتحان، برنامهریزی درسی، پاداش، خود نظمدهی.، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of a curriculum planning pattern training based on self-regulation and reward to reduce test anxiety in university students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The aim of the study was to determine the effectiveness of a curriculum planning pattern training based on self-regulation and reward to reduce test anxiety in university students. Method: Research method was a quasi-experimental with pre-test and post-test design and a population of all undergraduate students admitted to the center of counseling and psychological service center at the Shahid Beheshti University. Using sampling of those available, 32 Student 16 girls and 16 boys was selected regarding the results of diagnostic interview and Friedman and Bendas-Jacob test anxiety questionnaire (1997) and were placed in control and experimental groups randomly. The curriculum planning pattern based on self-regulation and reward introduced by Zeidner and Matthews (2005) was performed for the experimental group in six weekly 45 to 60 minutes sessions of educational counseling. Results: The findings showed that the differences of the experimental group in the total scores and combining the three dimensions of anxiety was significant compared to the pretest and control group, and the taking effect of two component of cognitive obstruction and tenseness are more related to the component of social derogation substantially. Conclusion: The curriculum planning pattern based on self-regulation and reward is an effective way to reduce students' anxiety levels through correction and control of their cognitive obstruction and tenseness. Keywords: curriculum planning, reward, self-regulation, test anxiety |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
curriculum planning, reward, self-regulation, test anxiety |
|
نویسندگان مقاله |
حسین پورشهریار |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5682 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443831.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|