روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف : هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران بود. روش : روش پژوهش شبه آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­­گیری 2 ماهه و جامعه آماری 430 مادر ساکن در شهرک فجر در سال 1391 بود. از این تعداد، مدیر شهرک از150 مادر که معیارهای این پژوهش را داشتند دعوت کرد که در سالن همایش حضور یابند. سپس اسامی مادران مایل به همکاری، داخل کیسه­ ریخته و 30 مادر از طریق قرعه­کشی انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسش­نامه‌ تمایزیافتگی اسکورون 2003 بود و مداخله در 17 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه در هفته یک­بار اجرا شد. یافته­ها: نتایج نشان داد آموزش مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر نمره کلی تمایزیافتگی، واکنش‌پذیری هیجانی، گریزعاطفی، هم­آمیختگی عاطفی با دیگران، تاثیر داشته ولی بر­خرده مقیاس‌ جایگاه من تاثیری نداشته است. نتایج داده‌ها بعد از دو ماه در همه خرده مقیاس­ها تفاوت معنی­دار با گروه گواه و پایداری اثر آموزش در گروه آزمایش را نشان داد. نتیجه­گیری : چون آموزش تمایزیافتگی می­تواند به استقلال فرزندان و رضایت خانوادگی زوج­ها ­کمک کند، پیشنهاد می‌شود از رویکرد سیستمی بوئن به­عنوان رویکردی اثربخش در افزایش میزان تمایزیافتگی مادران و موارد مشابه استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گروهی، تمایزیافتگی، رویکرد بوئن، مادران،

عنوان انگلیسی Effectiveness of group training concepts of Bowen’ systemic approach on mothers’ differentiation
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: Aim of study was determine rate of the effectiveness of group training concepts of Bowen’ systemic approach on mothers’ differentiation. Methods: Methods was quasi experimental with pretest, posttest and a follow up of two months and the statistical community were all women living in Fajr city the number of 430 persons in 2012 years. 150 mothers with children aged 5 to 12, who had criteria for our study, were selected randomly and from among them, 30 women randomly were replaced in two groups experimental group (N= 15) and control group (N= 15). Experimental group received 17 sessions education of Bowen’ systemic approach within eight weeks, every session was 90-minutes. Both group completed Askwron (2003) questionnaire. Data processing was used with covariance analysis and repeated measurement analysis. Results: Results showed concepts teaching of Bowen’ systemic approach in experimental group has significant affect on the overall score of differentiation, emotional reactivity, emotional escape and emotional fusion with others, but did not significant effect on ego status compare with the control groups. Also follow up after two months showed significant effect on all of subscales in experimental group. Conclusion: Due to Bowen’ systematic approach as effective approach on mothers’ differentiation, it can be used to increase the rate of maternal differentiation in Iranian community. Keywords: Bowen’ systemic approach, differentiation, group training, mothers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدیه هاشمی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علی زاده محمدی | zadeh mohammadi
دانشگاه شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

جمشید جراره |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5658
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443827.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات