روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر سبک‌های اسنادی و سازگاری روان‌شناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا بر سبک­های اسنادی و سازگاری روان­شناختی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون، پس‌آزمون همراه با پیگیری 2 ماهه و جامعه آماری دانشجویان گروه روان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 207 بود که به روش نمونه­گیری در دسترس 30 نفر از آن­ها انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و قبل، بعد از آموزش و 2 ماه بعد به پرسش­نامه سازگاری روان­شناختی دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریاک (1984) و پرسش‌نامه سبک­های اسنادی پیترسون، سیمل، بی­یر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن (1982) پاسخ دادند. برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا به شیوه گروهی در 7 جلسه دو ساعته هفته­ای یک جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. یافته­ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخله­ای در افزایش سطح سازگاری روان­شناختی و الگوی اسنادی خوش­بینانه و کاهش الگوی اسنادی بدبینانه دانشجویان موثر بوده است . نتیجه­گیری: آمورش برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا را می­توان مداخله مؤثر و کارآمدی درنظر گرفت که با تغییر الگوهای اسنادی بدکارکردی دانشجویان نقش چشم­گیری در ارتقای سطح سازگاری روان­شناختی آن­ها ایفا می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام منصوری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

امید شکری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حسین پورشهریار |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حمیدرضا پوراعتماد |
مشاور و مدرس گروه رادمان

سیدپیمان رحیمی نژاد |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4634
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443824.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات