|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین سهم ادراک خطر بر اساس ویژگیهای شخصیتی در رانندگان خطرآفرین |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف از این پژوهش تبیین رفتار رانندگی خطرآفرین بر اساس ویژگیهای شخصیتی و ادارک خطر بود. روش : روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 2700 راننده وسایط نقلیه در استان تهران بود که در 3 ماه اول سال 1392 توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بهدلیل رانندگی خطرآفرین توقیف شده بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد و نمونهگیری بهصورت در دسترس و داوطلبانه بود. برای جمعآوری اطلاعات از نسخه کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو کاستا و مککرا 1989 و ادراک خطر رانندگی آلبرگ و راندمو (2001) استفاده شد. یافتهها : نتایج نشان داد که براساس پنج ویژگی شخصیت روان رنجورخویی، برونگرایی، باز بودن بهتجربه، توافق و وجدانیبودن میتوان ادراک خطر را پیشبینی کرد و همبستگی بین متغیرهای پیشبین شخصیتی و متغیر ادراک خطر در رانندگی معنیدار بود. نتیجهگیری : از آنجا که ویژگیهای شخصیتی و ادراک خطر رانندگی در بروز حوادث رانندگی نقش دارد، بنابراین ارزیابی شخصیت و ادراک خطر رانندگی داوطلبین دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی و نیز افرادی که بهدلیل رانندگی خطرآفرین توقیف میشوند، امری کاربردی و ضروری در جهت شناسایی رانندگان خطرآفرین بهنظر میرسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، ادراک خطر، پنج عامل بزرگ، رانندگی پرخطر، ویژگیهای شخصیتی، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهه خوشنویس | داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬران
غلامعلی افروز | داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺘﻈﺎمی
علی رضا اسماعیلی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4633 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443823.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|