|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر تعاملی ارائه محتوای آموزشی بر میزان یادگیری در محیط یادگیری چندرسانهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ارائه مطالب آموزشی در دو وجه حسی از طریق متن گفتاری و متن نوشتاری و کنترل سرعت ارائهی مطالب از طریق یادگیرنده سرعت در برابر سیستم سرعت، بر میزان یادگیری و عملکرد دانشآموزان در محیط یادگیری چندرسانهای بود. روش : روش پژوهش آزمایشی با طرح عاملی 2×2 و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطهی شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 بود که 100 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمونهای دانش قبلی، یادسپاری و انتقال و قطعههای معنیدار شکلگیری صاعقه بود که طی 16 مرحله در قالب تصاویر متحرک آموزشی به آزمودنیها در قالب 4 گروه آزمایشی ارائه شد. یافتهها : نتایج نشان داد در شرایط یادگیرنده-سرعت گروه نوشتاری بهطور معنیدار زمان بیشتری را برای مطالعه تصاویر نسبت به گروه گفتاری صرف کردند. نتیجهگیری : در طراحی محیطهای یادگیری چندرسانهای باید اصول طراحی آموزشی و تواناییهای شناختی و فراشناختی یادگیرندهها مدنظر قرار گیرد. زیرا کنترل سرعت ارائهی مطلب توسط یادگیرنده در صورتیکه محتوی متناسب با سطح دانش قبلی یادگیرنده باشد، با کاهش میزان اطلاعاتی که در حافظهی کاری پردازش میشود بار شناختی را کاهش میدهد و ساماندهی و یکپارچهسازی مطالب ارائه شده را بهبود میبخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، چندرسانهای، محتوای آموزشی، محیط یادگیری، وجه حسی، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود شریفی | داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ
فاطمه جانثار وطن | jannesar vatan دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حمیدرضا حسن آبادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4632 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443822.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|