روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر تعاملی ارائه محتوای آموزشی بر میزان یادگیری در محیط یادگیری چندرسانه‌ای
چکیده فارسی مقاله  چکیده هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ارائه مطالب آموزشی در دو وجه حسی از طریق متن گفتاری و متن نوشتاری و کنترل سرعت ارائه­ی مطالب از طریق یادگیرنده سرعت در برابر سیستم سرعت، بر میزان یادگیری و عملکرد دانش­آموزان در محیط یادگیری چندرسانه­ای بود. روش : روش پژوهش آزمایشی با طرح عاملی 2×2 و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم متوسطه­ی شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 بود که 100 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمون­های دانش قبلی، یادسپاری و انتقال و قطعه­های معنی­دار شکل­گیری صاعقه بود که طی 16 مرحله در قالب تصاویر متحرک آموزشی به آزمودنی­ها در قالب 4 گروه آزمایشی ارائه شد. یافته­ها : نتایج نشان داد در شرایط یادگیرنده-سرعت گروه نوشتاری به­طور معنی­دار زمان بیشتری را برای مطالعه تصاویر نسبت به گروه گفتاری صرف کردند. نتیجه­گیری : در طراحی محیط­های یادگیری چندرسانه­ای باید اصول طراحی آموزشی و توانایی­های شناختی و فراشناختی یادگیرنده­ها مدنظر قرار گیرد. زیرا کنترل سرعت ارائه­ی مطلب توسط یادگیرنده در صورتی­که محتوی متناسب با سطح دانش قبلی یادگیرنده باشد، با کاهش میزان اطلاعاتی که در حافظه­ی ‌کاری پردازش می­شود بار شناختی را کاهش می­دهد و ساماندهی و یکپارچه‌سازی مطالب ارائه شده را بهبود می­بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، چندرسانه‌ای، محتوای آموزشی، محیط یادگیری، وجه حسی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود شریفی |
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ

فاطمه جانثار وطن | jannesar vatan
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

حمیدرضا حسن آبادی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4632
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443822.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات