|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر افزایش سطح کلی سازگاری و مولفههای آن در دانشآموزان دختر ناسازگار بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 1973 دانشآموز دختر 15 تا 18 ساله مقطع متوسطه شهرستان آبیک در سال تحصیلی 92-1391بود که با مراجعه به پرونده تربیتی آنها 186 نفر و از بین آنها 60 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه جایگزین و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ 1993 توسط آنها تکمیل شد. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک جلسه آموزش گروهی مهارتهای حل مسأله را دریافت کرد. دادهها با تحلیل کوواریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها : نتایج حاکی از تأثیر آموزش مهارت حل مسأله در افزایش سازگاری کلی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایشی و نیز تاثیر آموزش بعد از دو ماه در دورهی پیگیری در مقایسه با گروه گواه بود. نتیجهگیری : چون نوجوانی، خود با ناسازگاریهایی همراه است، طبق نتایج این پژوهش میتوان از آموزش حل مسأله به عنوان روشی مؤثر جهت ایجاد سازگاری کلی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی نوجوانان بهرهمند شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، آموزش گروهی، دختران نوجوان، مهارت حلمسأله، ناسازگار، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عصمت دانش | دانشگاه آزاد اسلامی
نرگس سلیمی نیا | دانشگاه آزاد اسلامی
حوا فلاحتی | دانشگاه آزاد اسلامی
لیلا سابقی | دانشگاه آزاد اسلامی
مینا شمشیری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4630 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443820.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|