روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش سبک‌های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف این پژوهش تعیین نقش سبک‌های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان به تعداد 308 نفر در 4 رشته روان­شناسی، حقوق، زمین­شناسی و علوم، و صنایع غذایی بود. از میان آن­ها 152 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش­نامه سبک­های هویت برزونسکی (1989)، سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و معنای زندگی کرامباف و ماهولیک (1969) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی با افسردگی و معنای زندگی با بهداشت روان معنی­دار و رابطه چندگانه معنی­داری بین معنای زندگی و سبک هویت هنجاری با بهداشت روان برقرار است و این متغیرها به­ترتیب، بیشترین سهم را در پیش‌بینی بهداشت روان دانشجویان دختر دارند. نتیجه‌گیری: از آن­جا که داشتن هدف و معنی در زندگی و از طرفی برخورداری از سبک هویت مناسب منجر به افزایش بهداشت روان می­شود؛ بنابراین افراد می­توانند با استفاده از آموزش­های مناسب و یافتن هدف و معنی در زندگی و متعاقب آن احساس شادمانی بیشتر، به زندگی موفقیت­آمیزی دست یابند. هم­چنین با توجه به این که سبک هویت و به­عبارتی روشی که فرد از آن طریق به تمام جنبه‌های فیزیکی، روانی، اجتماعی و ذهنی خود معنی می­بخشد از اهمیت چشم‌گیری برخوردار است؛ لازم است اولیای تربیتی بستری شایسته برای رشد فردی و اجتماعی جوانان فراهم آورند، و زمینه‌ساز رشد هویت، ابراز وجود سالم و افزایش بهداشت روان در آن‌ها شوند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت روان، زنان، دانشجویان، سبک‌های هویت، معنای زندگی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه احیایکننده |
دانشگاه شیراز،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

راضیه شیخ الاسلامی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4640
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443817.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات