|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس نظامهای بازداری و فعالساز رفتاری در نوجوانان ایرانی: مقایسه الگوهای دو و چهار عاملی این مقیاس |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف : هدف این مطالعه، تعیین اعتبار و روایی مقیاسهای بازداری و فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994) در نوجوانان ایرانی بود. روش : روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام دانشآموزان دختر و پسر 13 تا 15 ساله تهران به تعداد 222170 نفر در سال1391 بودند. بهروش نمونهگیری خوشهای 300 دانشآموز از مناطق آموزشی 1، 2 و 13 انتخاب شدند و مقیاس بازداری و فعالسازی رفتاری و پرسشنامه خود گزارشدهی نوجوان برای سنجش مشکلات رفتاری- هیجانی (آخنباخ و رسکولا، 2001) را تکمیل کردند. یافتهها : آلفای کرونباخ نظام بازداری 76/0 و فعالسازی 87/0،و همبستگی آزمون- بازآزمون 91/0 و 89/0 بود که نشان دهنده همسانی درونی خوب و ثبات خوب نمرهها در طول زمان برای مقیاس مذکور است. افزون براین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشاندهنده برازش ساختار چهار عاملی بازداری رفتاری، پاسخدهی به پاداش، جستوجوی لذت و کشاننده معطوف به آرزوها؛ و رابطه بازداری و فعالسازی رفتاری با مشکلات رفتاری و هیجانی متفاوت نیز نشاندهنده روایی سازه مقیاس بود. نتیجهگیری : بهطور کلی الگوی چهار عاملی مقیاس بازداری و فعالساز رفتاری در نوجوانان برازندگی مناسبی دارد و از روایی و اعتبار مناسبی برای استفاده در پژوهشها و موقعیتهای بالینی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتبار، ساختار عاملی، روایی، نظامهای رفتاری، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پریساسادات سیدموسوی | دانشگاه شهید بهشتی، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیدرضا پوراعتماد | دانشگاه شهید بهشتی، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سعید قنبری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4642 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443814.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|