|
روانشناسی کاربردی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مؤلفههای موثر در درمان کودکان دچار درخودماندگی از منظر والدین |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر در درمان درخودماندگی از منظر والدین بود. روش: روش مطالعه از نوع کیفی و جامعه آماری، والدین 150 کودک دچار درخودماندگی دو مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک-تهران اتیسم و بهآرا در سنین دو تا هشت سال در زمان اجرای پژوهش بود. نمونهگیری به صورت در دسترس تا جایی ادامه یافت که داده جدیدی اضافه نشود و به اشباع برسد و اشباع مورد نظر با انتخاب 30 والد (28 مادر و 2 پدر) اتفاق افتاد. برای گردآوری اطلاعات از شیوه مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و دادهها با شیوه تحلیل محتوا تحلیل شد. یافتهها: پس از تحلیل، یازده عامل به دست آمد که به ترتیب شامل والد-کودک، محیط خانواده، عاملهای ثابت، ویژگی شخصیتی، ژنتیک، درمان، ویژگی کودک، دانش خانواده درباره درخودماندگی، والد-والد، آسیبشناسی روانی و عوامل فراخانواده بود . نتیجهگیری: از میان عاملهای مطرح شده، عاملهای ثابت، و همچنین ویژگیهای کودک و درمان، قابل دستکاری در برنامههای درمانی والد محور نیستند و باید بهعنوان متغیرهای همتاسازی گروههای مقایسه در نظر گرفته شوند. سایر عاملها در طراحی برنامههای خانواده محور باید مد نظر قرار گیرد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درخودماندگی، درمان، عامل، والدین، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صنم باقریان خسروشاهی | bagharian khorooshahi دانشگاه شهید بهشتی، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیدرضا پوراعتماد | دانشگاه شهید بهشتی، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
جلیل فتح آبادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4647 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443806.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|