|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش واسطهای آسیب کودکی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری و تنظیم شناختی انطباقی هیجان در کودکان کار |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین نقش میانجیگر آسیب کودکی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری و تنظیم شناختی انطباقی هیجان در کودکان کار بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمامی کودکان کار شهر تهران به تعداد 20000 نفر بود که با استفاده از روش نمونهبرداری چند مرحلهای 317 نفر از کودکان کار 12تا 17 ساله انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001)، پرسشنامه فرزندپروری آلاباما فرایک (1991) و نسخه کوتاه پرسشنامه آسیب کودکی برنستاین و فینک (1994) گردآوری شد. یافتهها: اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل و نتایج نشان داد سبکهای فرزندپروری و آسیب کودکی بهصورت معناداری تنظیم شناختی انطباقی هیجان را پیشبینی میکند و همچنین آسیب کودکی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و تنظیم شناختی انطباقی هیجان را میانجیگری میکند. نتیجهگیری: این یافتهها بیانگر اهمیت نقش متغیر آسیب کودکی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری و تنظیم شناختی انطباقی هیجان است و لازم است در جهت بهبود وضعیت زندگی کودکان کار برنامه آموزش سبکهای فرزندپروری به والدین طرح ریزی شود. کلید واژهها: آسیب کودکی، تنظیم شناختی انطباقی هیجان، سبکهای فرزندپروری |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آسیب کودکی، تنظیم شناختی انطباقی هیجان، سبکهای فرزندپروری، |
|
عنوان انگلیسی |
Mediating role of childhood trauma in the relationship between parenting style and adaptive cognitive emotion regulation among child laborers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Aim: Purpose of study was to explain the mediation role of childhood trauma in the relationship between parenting style and adaptive cognitive emotion regulation in child laborers. Methods: Method was a descriptive correlational design, and the study population consisted of all child laborers in Tehran, N= 20,000 persons. 317 child laborers between the ages of 12 to 17 were selected via multistage sampling. Data was collected using the cognitive emotion regulation questionnaire of Garnefski, Kraaij, & Spinhoven (2001), the Alabama parenting questionnaire of Frick (1991) and the Childhood Trauma questionnaire, short-form Bernstein & Fink (1994). Results: Data was analyzed using structural equation modeling techniques and results showed that parenting style and childhood trauma significantly predict adaptive cognitive emotion regulation. It was also found that childhood trauma mediates the relationship between parenting style and adaptive cognitive emotion regulation. Conclusion: These results indicated the important role of childhood trauma in the relationship between parenting style and adaptive cognitive emotion regulation and it is necessary to plan training parenting style programs to improve the living conditions of child laborers. Key words: adaptive cognitive emotion regulation, childhood trauma, parenting style |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد کربلایی میگونی | karbalaei meigouni کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
فاطمه عسگرپور | استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)
صادق تقی لو |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5160 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443803.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|