|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷۹-۱۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل روانسنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش : روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 6000 دانشجوی مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که از میان آنها 270 دانشجوی کارشناسی به تعداد 93 پسر و 177 دختر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون، سیمل، بییر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن، (1982) و پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران، گوئتز و پری، 2005 در مورد آنها اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار عاملی پرسشنامه سبک اسنادی برای موقعیتهای مثبت و منفی شامل سه بُعد درونی/ بیرونی، پایدار/ ناپایدار و فراگیر/ ویژه است. افزون بر این، همبستگی مثبت اسنادهای علّی مثبت با هیجانهای پیشرفت مثبت، در مقابل رابطه منفی اسنادهای علّی مثبت با هیجانهای پیشرفت منفی، و همبستگی مثبت اسنادهای علّی منفی با هیجانهای پیشرفت منفی، در مقابل همبستگی منفی بین اسنادهای علّی منفی با هیجانهای مثبت، حاکی از روایی همگرای پرسشنامه سبک اسنادی و مقادیر ضرایب همسانی درونی ابعاد مختلف اسنادهای علّی مثبت و منفی در پرسشنامه سبک اسنادی قابل قبول بود. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعه حاضر نشان داد پرسشنامه سبک اسنادی برای سنجش مفهوم اسنادهای علّی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است و در پژوهشهای روانشناحتی میتوان از آن استفاده کرد کلیدواژهها: تحلیل عام ل ی تاییدی، سبک اسنادی، روایی عاملی، ویژگیهای روانسنجی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric analysis of the Farsi version of the attribution style questionnaire among Iranian university students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Aim: Purpose of study was to investigate the psychometric properties of the attribution style questionnaire among Iranian university students. Methods: In this correlational study, 270 students (93 male, 177 female) were selected from among 6000 university students from the Islamic Azad University (Central Tehran branches). Selection was made using multistage sampling and participants completed attribution style questionnaire Peterson, Semel, Beayer, Abramson, Metalsky & Seligman (1982) and achievement emotions questionnaire Pekrun, Goetz & Perry, 2005. Confirmatory factor analysis was used to compute the attribution style questionnaire's factorial validity. Results: Results of confirmatory factor analysis confirmed a three factor structure consisting of the internal/external, stable/unstable and specific/universal dimensions for positive and negative situations. A positive correlation between adaptive causal attributions with positive achievement emotions and a negative correlation between non-adaptive causal attributions with negative achievement emotions provided first hand evidence of the attribution Style questionnaire's convergent validity. Internal consistency for the scales of the attribution style questionnaire was acceptable. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the attribution style questionnaire as an instrument to measure causal attributions among Iranian university students. Key Words: attributional style, confirmatory factor, factorial validity, psychometric properties |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امید شکری | کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
نوشین تمیزی | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)
محمد آزاد عبدالله پور | mohammad azad استادیار دانشگاه یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
علی تقوایی نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5157 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443802.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|