روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخلۀ روانشناسی وحدت مدار بر تنیدگی و رابطۀ مادر- کودک مادران کودکان اُتیستیک
چکیده فارسی مقاله این پژوهش اثر شرکت در جلسه های آموزش مفاهیم روان‌شناسی وحدت مدار بر تنیدگی و رابطۀ مادر- کودک مادران کودکان اُتیستیک را بررسی می کند. روش: روش نیمه آزمایشی و طرح پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه در این پژوهش بکار بسته شد. جامعۀ آماری پژوهش، 35 نفر از مادران تهرانی دارای کودکان اُتیستیک مراجعه کننده به مرکز آموزشی- توانبخشی کودکان اُتیستیک (به آرا) در سال 1393 بوده است. از میان این نمونۀ در دسترس، 16 نفر داوطلب به عنوان نمونه تحقیق در پژوهش، در دو گروه آزمایش وگواه گمارده شدند. اعضای گروه آزمایش در هشت جلسۀ مداخلۀ روانشناسی وحدت مدار شرکت نموده و هشت جلسۀ تمرین در منزل را تجربه کردند و اعضای گروه گواه در لیست انتظار برای مداخلات آتی قرار گرفتند. پرسشنامۀ تنیدگی ادراک شده (PSS)، کوهن، کامارک و مرملستین (1983)، و مقیاس ارزیابی رابطۀ مادر- کودک(MCRE) ، راس (1961) ابزارهای این پژوهش بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون غیرپارامتریک یومن ویتنی استفاده شد. ...
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی- درخودماندگی- رابطۀ مادر کودک - روانشناسی وحدت مدار،

عنوان انگلیسی Effectiveness of unity-oriented psychology intervention on mothers' stress and relationship with their autistic children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This study was conducted in order to investigate the effectiveness of participating in teaching sessions based on concepts on unity-oriented psychology on the level of stress and mother-child relationship in mothers of autistic children. Methods: A quasi-experimental pre-post design with control group was applied in the current research. The statistical population included 35 mothers of autistic children who were referred to the Autistic Training and Rehabilitation Center (Behara) in Tehran in 2014. All participants were residents in the City of Tehran. Of these sixteen mothers were on convenience and were placed in either the experimental or the contril group. The experimental group participated in eight sessions of intervention based on unity-oriented psychology as well as eight home work sessions. The control group was placed on a waiting list. Perceived Stress Scale (PSS) by Cohen, Kamark and Mermelstein (1983) and Mother-Child Relationship Scale (MCRE) by Roth (1961) were administered to all participants. Mann- Whitney non-parametric test was used for data analysis. Results: Statistical results indicated that intervention of unity-oriented psychology conceptions was effective in reducing the stress level and improving mother-child relationship in the experimental group as compared to the control group. A two month follow up
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غفار نصیری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علی زاده محمدی | zadeh mohammadi
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

شهریار شهیدی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4051
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443799.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات