روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۱۴

عنوان فارسی نشخوار فکری، نشانه‌های اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش تعیین و مقایسه نشخوار فکری، نشانه‌های اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده ‌شده به‌گفتار درمانگر به تعداد 48 نفر؛ کلیه نوجوانان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه­ کننده به ‌مراکز خصوصی خدمات روان‌پزشکی شهر همدان در سه ‌ماهه سوم سال 1393 به تعداد 37 نفر؛ و نیز تمامی دانش‌آموزان پسر بهنجار مدارس مقطع متوسطه شهر همدان به تعداد 12347 نفر بود. از هر گروه 18 آزمودنی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و از پرسشنامه‌های افسردگی بک (1996) اضطراب بک (1990)، مقیاس پاسخ‌های نشخواری (1991) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت‌شناختی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد نشانه‌های اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری در افراد دچار لکنت زبان و اضطراب اجتماعی بیشتر از افراد بهنجار و همچنین میانگین نمره­های نشخوار فکری افراد دچار لکنت زبان بیشتر از افراد دچار اضطراب اجتماعی است. نتیجه‌گیری : با توجه به وجود نشانه‌های افسردگی، اضطراب و پاسخ‌های نشخواری در نوجوانان دچار لکنت زبان لزوم توجه به‌ این نشانه‌ها در برنامه‌های پیشگیری و درمانی بیش از پیش آشکار می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Rumination, Depressive Symptoms and Anxiety Symptoms on Stutter Disorder and Social Phobia
چکیده انگلیسی مقاله Rumination, Depressive Symptoms and Anxiety Symptoms on Stutter Disorder and Social Phobia Abstract Aim: The aim of this research was to investigate the rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms in stutter disorder and social phobia. Methods: 18 adolescents with stuttering and 18 adolescents with social phobia and 18 adolescents without Stuttering were selected through an accessible Sampling method. The subjects completed a Response Styles Questionnaire and Beck Depression Inventory-II and Beak Anxiety Inventory. The adolescents Who Stutter and control participants were matched for age, Education level, economic situation Family and Parents' educational level. Results: The findings revealed significant differences rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms in two groups (social phobia and stuttering) with normal group. Conclusion: rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms are definite problems for many adolescents who stutter. Clinical implications of these findings for the diagnosis and treatment of adolescents who stutter. Keywords: stutter disorder, social phobia rumination, depressive symptoms, and anxiety symptoms
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشید علی پور |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

شهناز محمدی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5298
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443796.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات