|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۳-۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی بود. روش : روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونهگیری هدفمند 50 نفر از آنها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند همتاسازی شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکتکننندگان توزیع و دادهها به روش شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد. یافتهها : نتایج نشان داد که آسیب روانی و شیوههای فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیبهای روانی را داشتند و بیشتر شیوههای استبدادی و سهلگیرانه را تجربه کرده بودند . نتیجهگیری: بهنظر میرسد آسیب روانی و سبکهای فرزندپروری نامناسب میتواند زمینهساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیبهای بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیبهای روانی و آموزش سبکهای فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آسیب روانی- سبک های فرزندپروری- دختران فراری، |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of parenting style and psychopathology dimensions in runaway girls |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
aim: The purpose of the present study was to evaluate and compare parenting Styles and Psychopathological Dimensions in the runaway and normal girls. Method: the present study was to based on causal-comparative (EX Post Facto) method. In order to the implementation of Study, From the runaway girls community in Tehran city who were placed in different Welfare centers, 50 people who were placed In the Welfare Organisation and moral security police, After obtaining informed consent, and selected by purposive sampling, were homogenisation with 50 other girls in high schools throughout the city. In the final step, In order to collect research data, Questionnaires SCL 90-R (1972) and parenting style questionnaire Bamrynd (1972) was distributed between the Participants and their data were collected. Results: The results showed that the dimensions of Psychopathological and parental style In the girls running away was different from the normal girls (P< 0/001). So that girls ran away from home than normal girls were placed in the a high level of mental pathology, As well as more experienced authoritarian and Permissive parenting Styles (P< 0/001). Conclusion: It seems that the psychological damage and poor parenting style can Provides the predisposing girls running away from home And run away more susceptible them to psychological damage, Therefore requires that In the order to reduce the risk of Dimensions of psychological damage and education appropriate Parenting styles, Psychological interventions taken seriously. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
psychopathology- parenting style- runaway girls |
|
نویسندگان مقاله |
سهراب امیری | دانشگاه ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
علی عیسی زادگان | دانشگاه علوم انتظامی امین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم انتظامی امین (Amin police university)
محمد حافظ نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5025 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443793.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|