روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۳-۶۳

عنوان فارسی مقایسه سبک‌های فرزندپروری و آسیب‌های روانی در دختران فراری و عادی
چکیده فارسی مقاله هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبک­های فرزندپروری و آسیب­های روانی در دختران فراری و عادی بود. روش : روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونه­گیری هدف­مند 50 نفر از آن­ها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده بودند همتا­سازی شدند. به‌منظور گردآوری داده­های پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکت­کننندگان توزیع و داده­ها به روش شاخص­های توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد. یافته­ها : نتایج نشان داد که آسیب­ روانی و شیوه‌های فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیب­های روانی را داشتند و بیشتر شیوه­های استبدادی و سهل­گیرانه را تجربه کرده بودند . نتیجه­گیری: به‌نظر می­رسد آسیب روانی و سبک­های فرزندپروری نامناسب می­تواند زمینه­ساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیب­های بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیب­های روانی و آموزش سبک­های فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب روانی- سبک های فرزندپروری- دختران فراری،

عنوان انگلیسی Assessment of parenting style and psychopathology dimensions in runaway girls
چکیده انگلیسی مقاله aim: The purpose of the present study was to evaluate and compare parenting Styles and Psychopathological Dimensions in the runaway and normal girls. Method: the present study was to based on causal-comparative (EX Post Facto) method. In order to the implementation of Study, From the runaway girls community in Tehran city who were placed in different Welfare centers, 50 people who were placed In the Welfare Organisation and moral security police, After obtaining informed consent, and selected by purposive sampling, were homogenisation with 50 other girls in high schools throughout the city. In the final step, In order to collect research data, Questionnaires SCL 90-R (1972) and parenting style questionnaire Bamrynd (1972) was distributed between the Participants and their data were collected. Results: The results showed that the dimensions of Psychopathological and parental style In the girls running away was different from the normal girls (P< 0/001). So that girls ran away from home than normal girls were placed in the a high level of mental pathology, As well as more experienced authoritarian and Permissive parenting Styles (P< 0/001). Conclusion: It seems that the psychological damage and poor parenting style can Provides the predisposing girls running away from home And run away more susceptible them to psychological damage, Therefore requires that In the order to reduce the risk of Dimensions of psychological damage and education appropriate Parenting styles, Psychological interventions taken seriously.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychopathology- parenting style- runaway girls

نویسندگان مقاله سهراب امیری |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

علی عیسی زادگان |
دانشگاه علوم انتظامی امین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم انتظامی امین (Amin police university)

محمد حافظ نیا |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5025
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443793.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات