|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۵-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکانشان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیشفعالی کودکانشان بود. روش: روش مطالعه شبهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری 82 نفر از مادران کودکان 9 تا 11 ساله بود که در طی سالهای 93-92 به همراه کودک دچار اختلال نقص توجه و بیشفعالی خود به دفتر مشاورۀ نویسنده مسئول مراجعه کرده بودند و از سوی روانشناس و روانپزشک، اختلال کودک آنها نقص توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بود. از میان مادران، 30 مادر که شرایط ورود به این پژوهش را داشتند بهصورت تصادفی ساده انتخاب و پس از همتاسازی به گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (1995) و برنامه مدیریت رفتاری به والدین بارکلی (2005) بود که در 9 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط تکرار سنجش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نشانههای بیشفعالی، تکانشگری و نقص توجه کودکانِ مادران آموزشدیده، در مقایسه با گروه گواه و پیشآزمون کاهش یافته و این نتایج در دوره پیگیری 2 ماهه نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: میتوان برنامه مهارتهای مدیریتی مادران را روش موثری و مفیدی جهت کاهش نشانههای اختلال نقص توجه، تکانشگری و بیشفعالی کودکان دچار این اختلال دانست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مهارتهای رفتاری، بیشفعالی، نقصتوجه،مادران، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of behavior management skills training for mothers to reduce the symptoms attention deficit/ hyperactivity disorder in their children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of behavioral parent training program for mothers on signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) on their children. Method: The method was quasi-experimental using a pre- and posttest design with control group and had a two-month follow-up. Mothers of 30 children aged 9 to 11 suffering from ADHD were randomly selected from a group of 280, who came to Dr. Danesh counseling office with professional employment permit from counseling & psychology organization during 2011 till 2013; with diagnosis of ADHD verified by psychologist and psychiatrist. The children and their mothers were divided randomly into two groups: control group and experimental group. Measure: The measure of collecting information was Gado & Spriaphkin morbid symptoms questionnaire (1995).Evaluation took place before and after intervention, and two-month follow-up stages. The intervention was the parent training program developed by Barkley (2005).Mothers of experimental group were trained for 9 sessions. Mothers of control group didn’t receive any intervention. The data was analyzed using covariance method. Findings: The results showed that signs of impulsivity, attention deficit in children of trained mothers were decreased in comparison with control group and pretest. These findings were also observed in the two-month follow-up. Conclusion: Based on the results, this program is an effective method for decreasing signs of attention deficit disorder, hyperactivity in children who suffer from attention deficit disorder and hyperactivity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عصمت دانش | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
زهرا حکیمی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
مینا شمشیری | دانشگاه علوم مالزی
نرگس سلیمی نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4812 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443792.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|