روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۵-۴۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکانشان
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت­‌های مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانه‌­های اختلال نقص توجه و بیش­‌فعالی کودکان­‌شان بود. روش: روش مطالعه شبه‌­آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری 82 نفر از مادران کودکان 9 تا 11 ساله بود که در طی سال‌­های 93-92 به همراه کودک دچار اختلال نقص توجه و بیش­‌فعالی خود به دفتر مشاورۀ نویسنده مسئول مراجعه کرده بودند و از سوی روان­‌شناس و روان‌پزشک، اختلال کودک آن­‌ها نقص توجه و بیش­‌فعالی تشخیص داده شده بود. از میان مادران، 30 مادر که شرایط ورود به این پژوهش را داشتند به‌­صورت تصادفی ساده انتخاب و پس از همتاسازی به گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­ علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (1995) و برنامه مدیریت رفتاری به والدین بارکلی (2005) بود که در 9 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه و هفته‌­ای یک­بار به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل داده‌­ها از تحلیل واریانس مختلط تکرار سنجش استفاده شد. یافته­‌ها: نتایج نشان داد نشانه­‌های بیش‌­فعالی، تکانش‌گری و نقص توجه کودکانِ مادران آموزش‌­دیده، در مقایسه با گروه گواه و پیش‌­آزمون کاهش یافته و این نتایج در دوره پیگیری 2 ماهه نیز پایدار مانده است. نتیجه­‌گیری: می‌­توان برنامه مهارت‌­های مدیریتی مادران را روش موثری و مفیدی جهت کاهش نشانه­‌های اختلال نقص توجه، تکانش‌گری و بیش‌­فعالی کودکان دچار این اختلال دانست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های رفتاری، بیش‌فعالی، نقص‌توجه،مادران،

عنوان انگلیسی Effectiveness of behavior management skills training for mothers to reduce the symptoms attention deficit/ hyperactivity disorder in their children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of behavioral parent training program for mothers on signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) on their children. Method: The method was quasi-experimental using a pre- and posttest design with control group and had a two-month follow-up. Mothers of 30 children aged 9 to 11 suffering from ADHD were randomly selected from a group of 280, who came to Dr. Danesh counseling office with professional employment permit from counseling & psychology organization during 2011 till 2013; with diagnosis of ADHD verified by psychologist and psychiatrist. The children and their mothers were divided randomly into two groups: control group and experimental group. Measure: The measure of collecting information was Gado & Spriaphkin morbid symptoms questionnaire (1995).Evaluation took place before and after intervention, and two-month follow-up stages. The intervention was the parent training program developed by Barkley (2005).Mothers of experimental group were trained for 9 sessions. Mothers of control group didn’t receive any intervention. The data was analyzed using covariance method. Findings: The results showed that signs of impulsivity, attention deficit in children of trained mothers were decreased in comparison with control group and pretest. These findings were also observed in the two-month follow-up. Conclusion: Based on the results, this program is an effective method for decreasing signs of attention deficit disorder, hyperactivity in children who suffer from attention deficit disorder and hyperactivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت دانش |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

زهرا حکیمی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

مینا شمشیری |
دانشگاه علوم مالزی

نرگس سلیمی نیا |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/4812
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443792.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات