روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۱۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله­ای دانش­آموزان بود. روش: روش مطالعه شبه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 300 نفر از دانش­آموزان پسر پایه اول و دوم دبستان از مناطق 1 و 6 تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. به روش نمونه­گیری چند­مرحله­ای تصادفی از میان آن­ها 30 نفر انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند و معلم­های آن­ها در سه مرحله به پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه معلم (1994) پاسخ دادند. کودکان گروه آزمایش به‌مدت 12 جلسه 30 دقیقه­ای در برنامه آموزشی مهارت­های شناختی-اجتماعی کارپنتر (2002) هفته­ای 2 بار شرکت کردند. یافته­ها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شدت نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس­آزمون و پیگیری بود. نتیجه­گیری: از آنجا که اجرای برنامه آموزش مهارت­های شناختی- اجتماعی منجر به یادگیری مهارت­هایی مانند همکاری، مشارکت و نحوه برقراری ارتباط در کودکان و پذیرش اجتماعی آن­ها از سوی والدین و در نتیجه کاهش نشانه­های این اختلال در آن­ها می­شود، از این برنامه می­توان به­عنوان برنامه­ای مفید و موثر برای کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابله­ای استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of social- cognitive skills training on the Oppositional Defiant Disorder Symptom Reduction students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The present study has been carried out to explore the effectiveness of social-cognitive skills training on the reduction of oppositional defiant disorder(ODD)symptom among students. Methods: The methodology has been of a quasi-experimental nature with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population has been composed of the male students of the first and second grade of the city of Tehran in the academic year 1393-94. The sampling carried out was a multistage cluster random one. After the Children Symptom Inventory (Gadow & Sprafkin, 1994) had been filled in by the teachers, 30 students with the points higher than the cut-off point in CSI-4 were selected and randomly assigned to the experimental and control group. The former group received 12 social-cognitive skills training sessions each for 30 minutes after which a posttest was given to them. To analyze the statistical data, a covariance method was applied. Results: As a result of the analysis, a meaningful reduction (p>0.001) was observed in the posttest intensity of ODD symptoms for the experimental group in comparison to the control one. Conclusion: social-cognitive skills training is believed to contribute to the reduction of ODD symptoms among students, rendering it as an effective intervention method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی محمدلو |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

الهام قربانیان |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مهدی خانبانی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/6726
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443789.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات