|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزان بود. روش: روش مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 300 نفر از دانشآموزان پسر پایه اول و دوم دبستان از مناطق 1 و 6 تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. به روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی از میان آنها 30 نفر انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند و معلمهای آنها در سه مرحله به پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه معلم (1994) پاسخ دادند. کودکان گروه آزمایش بهمدت 12 جلسه 30 دقیقهای در برنامه آموزشی مهارتهای شناختی-اجتماعی کارپنتر (2002) هفتهای 2 بار شرکت کردند. یافتهها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شدت نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری بود. نتیجهگیری: از آنجا که اجرای برنامه آموزش مهارتهای شناختی- اجتماعی منجر به یادگیری مهارتهایی مانند همکاری، مشارکت و نحوه برقراری ارتباط در کودکان و پذیرش اجتماعی آنها از سوی والدین و در نتیجه کاهش نشانههای این اختلال در آنها میشود، از این برنامه میتوان بهعنوان برنامهای مفید و موثر برای کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of social- cognitive skills training on the Oppositional Defiant Disorder Symptom Reduction students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The present study has been carried out to explore the effectiveness of social-cognitive skills training on the reduction of oppositional defiant disorder(ODD)symptom among students. Methods: The methodology has been of a quasi-experimental nature with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population has been composed of the male students of the first and second grade of the city of Tehran in the academic year 1393-94. The sampling carried out was a multistage cluster random one. After the Children Symptom Inventory (Gadow & Sprafkin, 1994) had been filled in by the teachers, 30 students with the points higher than the cut-off point in CSI-4 were selected and randomly assigned to the experimental and control group. The former group received 12 social-cognitive skills training sessions each for 30 minutes after which a posttest was given to them. To analyze the statistical data, a covariance method was applied. Results: As a result of the analysis, a meaningful reduction (p>0.001) was observed in the posttest intensity of ODD symptoms for the experimental group in comparison to the control one. Conclusion: social-cognitive skills training is believed to contribute to the reduction of ODD symptoms among students, rendering it as an effective intervention method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هادی محمدلو | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
الهام قربانیان | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
مهدی خانبانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/6726 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443789.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|