|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۷-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایتهای جسمانی دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایتهای جسمانی دختران و پسران دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و جامعه آماری شامل 1400 دانشآموز سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 93-1392 بود. از میان آنها، 40 دختر و 40 پسر که بر اساس مصاحبه بالینی دچار یکی از اختلالهای اضطرابی، افسردگی یا همایندی آنها بودند به تصادف انتخاب و در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش نسخه والد فهرست رفتاری کودک آشنباخ و رسکورلا (2001) بود که مادران در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند و 14 جلسه درمانگری انفرادی «گربه مبارز» کندال و هدک (2006) هفتهای یکبار و هرجلسه 45 دقیقه برای کودکان و 2 جلسه برای مادران اجرا شد. برای تحلیل دادهها از کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شکایتهای جسمانی در گروههای آزمایش در مرحله پسآزمون و پس از 6 ماه بود و عامل جنس تاثیری در نتیجه درمان نداشت. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود روانشناسان با توجه به اثربخشی روش درمانگری گربه مبارز بر شکایتهای جسمانی کودکان اضطرابی و افسرده، از این راهنمای درمانگری برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-language:FA;} |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The efficacy of “Coping Cat” cognitive-behavior therapy on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Investigating the efficacy of "Coping Cat Protocol" on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders and comorbidity of them. Methods: The experimental method was performed via two stages of pre and post-test. Sample group consisted of 80 (40 females and 40 males) third through fifth grades primary school students who were diagnosed to have anxiety disorders, depression or comorbidity with clinical interview based on DSM and somatic complains based on Child Behavior Checklist (CBCL) of Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA; Achenbach and Rescorla, 2001). The participants randomly assigned to two equally experimental and control groups. The experimental group received 16 individual therapy sessions. The post-test means of two groups were compared using analysis of covariance. Results: The results indicated that somatic complains were significantly decreased in experimental group, and these results were reliable after 6 months of follow up, while gender was not effective in pre-test comparing to post-test results. Conclusion: Importance of cognitive-behavior therapy based on Coping Cat Program on anxiety and depression disorders and comorbidity of them in children was salient. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم طهرانی زاده | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
ندا نظربلند | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
قاسم کشاورز گرامی | keshavarz gerami
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/5854 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443785.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|