|
روانشناسی کاربردی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۵۵-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تعاملی قومیت و جنس درتبیین تحول روانی-اجتماعی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش تعاملی قومیت والدین فارس، تُرک، کُرد، لُر بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان دختر و پسرشان بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای و جامعه آماری دانشجویان استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود. با روش نمونهگیری چندمرحلهای از میان 29474 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی 400 نفر و از هر قوم 100 دانشجو شامل50 دختر و 50 پسر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تحول روانی-اجتماعی هاولی (1988) بود. یافته ها: نتایج نشان داد نمره نگرشهای مثبت بهترتیب در دانشجویان فارس، کُرد و تُرک بیش از دانشجویان لُر (58/8 = F، 0001/0>P) و نمره نتیجه تحول دانشجویان فارس و تُرک بیش از دانشجویان لُر (25/5 = F، 01/0>P)؛ و اثر تعاملی جنس × قومیت تنها برای نگرشهای مثبت معنادار (22/4 = F، 006/0> P) و بالاترین نمره در نگرشهای مثبت متعلق به دختران تُرک و پسران کُرد؛ در دختران قوم لُر بیش از پسران همین قوم بود؛ و درمجموع با آنکه رشد نگرشهای مثبت دختران و پسران قوم لُر در حد مطلوبی بود اما از اقوام دیگر کمتر بود. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود جنبههایی از مشترکات فرهنگی ، تربیتی ، رفتاری و مذهبی هریک از اقوام بهویژه قوم لُر که بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان دختر و پسر آنها تاثیری منفی دارد، شناسایی و برنامههای آموزشی برای اصلاح آنها تدوین شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Interactive role of parents’ ethnicity and offsprings’ gender on threr psycho-social development |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Study aim was to determine interactive role of parent’s ethnicity of Fars, Turk, Kurd, Lor and offsprings’ gender on their psycho-social development. Methods: Method was causal-comparative and statistical population were 29474 university students of Alborz Province, whom were selected through cluster multistage random sampling among of Farhangian, Agricultural and Islamic Azad of Karaj Universities. Using Kerjeci-Morgan (1970) table, 400 students were determined and on the basis of gender in each ethnic group; 100 students (50 female and 50 male students) were selected. Research instrument was Hawley psycho-social development questionnaire (1988). Results: Results showed that positive attitudes score respectively in Fars, Kurd and Turk students more than Lor students (F=8.58, P< 0.0001), and the resoluotion score in Fars and Turk students more than Lor students (F= 5.25, P< 0.01). The gender × ethnicity interactive effect was significant only for positive attitudes (F=4.22, P< 0.006). So that Turk girls and Kurd boys had the highest score, in Lor girls were more than of boys of the same folk. In totall, positive attitudes development of girls and boys of Lor folk lower than other ethnic groups. Conclusion: It is suggested that after identifying aspects of commonalities of cultural, parental, behavioral and religious in each of ethnicities that has a negative impact on psychosocial development of their boys and girls, develop training programs to correct them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
development, folk, Fars, Lor, psycho-social, Turk |
|
نویسندگان مقاله |
عصمت دانش |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/9958 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443780.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|