|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-۴ از طریق مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش تعیین ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-4 با استفاده از مقیاسبندی چندبُعدی و تحلیل عاملی تأئیدی و تفسیرپذیری نتایج حاصل از این روشها در مقایسه با ساختار چهار عاملی مفروض مقیاس است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی مدارس منطقه 6 تهران بهتعداد 1314 نفر بود که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 دانشآموز از میان آنها انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار (2003؛ ترجمه، انطباق و هنجاریابی عابدی، صادقی و ربیعی، 1391) بود. دادهها با استفاده مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی تحلیل شد. یافته ها: یافتههای بهدست آمده به استخراج سه بُعد سرعت عمل، ماهیت سؤال و نوع پاسخ ابراز شده انجامید ( 021/0 =Stress ، 04/0 =P )، الگوی چهار عاملی مفروض توسط تحلیل عاملی تأئیدی حمایت نشد (63/102 = ، 04/0 =P ) و ساختار سه عاملی مرتبه دوم با اِعمال برخی تغییرات تأئید شد (99 = ، 055/0 =p). نتیجهگیری: از آنجا که بر اساس نتایج پژوهش حاضر استفاده از راهکار سهگانه نسبت به چهار عامل مفروض به بهبود در تفسیر و درک بیشتر ساختار هوشی میانجامد؛ پیشنهاد میشود این ساختار در بافت بالینی و بهمنظور ارائه راهکارهای درمانی در امر مشاوره زیربنای تفسیر نتایج قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چندبُعدی، کودکان، مقیاسبندی، وکسلر، هوش، |
|
عنوان انگلیسی |
Determining underlying structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (WISC-IV) using multidimensional scaling, exploratory and confirmatory factor analysis methods |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Wechsler’s intelligence scales are among the most common psychological instruments in clinical and research settings used in order to assess intelligence in general and its structure. Given the ambiguity and contradictions regarding its underlying structure, this study is aimed at determining the assumed basic structure of WISC-IV using Multidimensional Scaling, Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis. Method: 200 male students studying at 6th distinct of Tehran were sampled using cluster sampling method. Results: Gathered data from individual assessments were analyzed via SPSS-21 and AMOS-18 software. MDS resulted in 3 separate dimensions (processing speed vs. working memory, lexical knowledge vs. visual alertness and perceptual reasoning vs. verbal comprehension). Three components were extracted using Exploratory Factor Analysis including comprehension and perceptual reasoning, working memory and processing speed. Fit indices of Second-Order Confirmatory Factor Analysis along with some modifications confirmed the 3-factorial model derived from previous stages. Conclusion: The results showed that WISC-IV scores could be better understood using 3-factorial solution comparing with the existing 4-factorial structure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سارا یداللهی | دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمدرضا فلسفی نژاد | mohammad reza دانشیار و رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
احمد برجعلی | دانشیارو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نورعلی فرخی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/8649 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443773.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|