روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش برون‌ریزی نوشتاری هیجان‌ها بر خودکارامدی و کنترل عواطف در دانش‌آموزان مضطرب
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برون‌ریزی نوشتاری هیجان‌ها بر خودکارامدی و کنترل عواطف در دانش‌آموزان مضطرب بود. روش: روش پژوهش نیمه ‌آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه، و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دبیرستان شهید صادقی به­تعداد 600 نفر بود. پس از آزمون غربالگری اضطراب در مورد 200 نفر، 30 دانش‌آموز که بیش‌ترین نمره را در اضطراب داشتند به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در گروه آزمایش و گواه هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. ابزار پژوهش سیاهه اضطراب بک و استیر (1990)، آزمون خودکارامدی شرر و مادوکس (1982)، آزمون کنترل عواطف ویلیمایز و چاملز (1997) و مداخله‌های افشای نوشتاری هیجان‌ها پنه‌بیکر (1995) 4 جلسه 30 دقیقه­ای هر هفته یک جلسه بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری کواریانس و روش واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌ها : یافته­ها تفاوت معناداری را به‌واسطه تاثیر آموزش برون‌ریزی نوشتاری هیجان‌ها بین نمره‌های دو گروه آزمایش و گواه و پایداری نتایج را در مرحله پیگیری در متغیرهای خودکارامدی (67/23 =F، 001/0 =P)، در کنترل عواطف (1/10 =F، 001/0 =P) و در اضطراب (09/11 =F، 001/0 =P) نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­توان روش درمانی برون‌ریزی نوشتاری هیجان‌ها را به‌عنوان شیوه‌ای آسان، کم هزینه، موثر و کارآمد با قابلیت کاربرد وسیع در کاهش علائم اضطراب، بهبود خودکارامدی و کنترل عواطف به­کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، برون‌ریزی نوشتاری، خودکارامدی، عواطف، هیجان،

عنوان انگلیسی Investigation on the Effect of Written Emotional Disclosure on Self-Efficacy and Affective Control in Student with Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The aim of research is effective teaching of written emotional disclosure about anxious student’s self-Efficacy and affective control. For this, thirty adolescent girls in high school of region 4 of Tehran screened selected were taken at random in two experimental and control groups and were superseded. In order to measure anxiety Beck Anxiety Inventory (BAI), Scherrer clinical interview to assess efficacy (GSE) and also control emotions of emotional control test profile (ECS) were applied. After data collection and analysis spss 21 statistical software was used to study multi-way analysis of covariance (MANCOVA). Further, in order to study the discrepancy between experimental and control groups mean scores written emotional disclosures were used. The findings indicated that education and performance of emotional disclosure can increase significant efficacy, reduce significant anxiety (Beck) and better control of emotions and their subscales (anger, anxiety, depression and positive affect) and next the experimental group was put into comparison with the control group. Key words: written emotional disclosure, self-efficacy, affective control, anxiety
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهسا مرادمند |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مهدی خانبانی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/9322
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443771.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات