|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۲۵-۲۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سبکهای یادگیری و منبع کنترل در گروههای تحصیلی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف : هدف پژوهش تعیین سبکهای یادگیری و منبع کنترل دانشجویان گروههای تحصیلی بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای و جامعه آماری 6992 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در گروههای تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی-مهندسی و پزشکی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی از میان آنها 363 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه سبکهای یادگیری کُلب (1999) و منبع کنترل راتر 1966 بود. دادههای بهدست آمده با مجذور کا و تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشجویان علوم انسانی سبک یادگیری انطباقیابنده، علوم پایه سبک همگرا، فنی-مهندسی سبک واگرا و پزشکی سبک جذبکننده دارند (43/72 =c 2 ، 001/0 = P). منبع کنترل دانشجویان دارای سبک یادگیری انطباقیابنده نسبت به گروههای تحصیلی دیگر بیرونیتر (161/11 =F، 001/0 = P) و منبع کنترل دانشجویان فنی-مهندسی نسبت به گروههای دیگر و دانشجویان پزشکی نسبت به علوم انسانی درونیتر بود (526/64 =F، 0001/0 = P). نتیجهگیری : از آنجایی که شناخت شیوههای یادگیری میتواند در شکلگیری منبع کنترل درونی و بیرونی مناسب و نیز تغییر اسناد ناسازگار موثر باشد، بنابراین لازم است آموزش و روشهای تدریس، متناسب با سبکهای یادگیری هر گروه تحصیلی باشد تا دانشجویان با یادگیری مبانی و کاربردی رشته تحصیلی خود، تجارب آموزشی و شغلی موفقیتآمیز را کسب کنند و به خودباوری برسند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation and comparison of learning styles and locus of control of academic groups of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research was to investigate and compare of learning styles and locus of control in academic groups (human science, basic science, engineering and medical science( of undergraduate students.it is a casual- comparative study through which 364 students of Tabriz university selected by ratio stratified random sampling. Kolb’s learning styles inventory and the Rotter’s locus of control were completed. The data were analyzed using chi- square, One- Way ANOVA and t- test. The results indicate that the learning style was accommodator for human science, convergent for basic science, divergent for engineering and assimilator for medical science. Moreover the locus of control of students, who had accommodator learning style, was more external in comparison with other academic groups. The locus of control of engineering students in comparison with other academic groups and medical science students in comparison with human science was internal. Also medical students in comparison with human science students were more internal .Moreover boys had assimilator and girls had divergent learning style. The locus of control of boys was more internal in comparison with girls. Conclusion: Understanding and awareness of both learning style and locus of control played an important role in determining and predicting of students educational and vocational success. Besides educational authorities should provide programs and curriculum with witch learning style would be appropriate with students’ academic field. Guidelines for using appropriate internal and external locus of control and changing incompatible attribution to promote empowerment, self-esteem and successful educational experience is necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning Styles- Locus of Control- Students |
|
نویسندگان مقاله |
پریسا مساواتی آذر | مساواتی azar دانشگاه آزاد تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
سید داود حسینی نسب | seyed davood
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/9398 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443768.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|