روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۰۸

عنوان فارسی پیش‌بینی عضویت در شبکه‌های مجازی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سازگاری
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین سهم سبک­های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در پیش‌بینی عضویت دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در شبکه‌های اجتماعی و رابطه عضویت در شبکه‌ها با عملکرد تحصیلی آن‌ها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 350 پسر پیش‌دانشگاهی شهرستان بیرجند بود که از دبیرستان تیزهوشان بیرجند 80 نفر به‌صورت تمام‌شمار و از جامعه 270 نفری مشغول به تحصیل در 8 دبیرستان عادی به‌روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای 175 دانش­آموز از 4 دبیرستان شهید شهاب، امام حسین (ع)، شهید چمران، آیت­الله طالقانی، انتخاب شد. پرسشنامه­ سازگاری سینها و سینگ (1993) توسط دانش‌آموزان و پرسشنامه­ سبک‌های فرزندپروری بامریند (1971) توسط پدر و مادر آن­ها تکمیل و برای تحلیل داده‌ها از آزمون اتا و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافته­ها: یافته‌ها نشان داد، عضویت در شبکه­های اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه­ ندارد (079/0 =Eta ، 752/0 = P)، سبک فرزندپروری اقتداری (087/11Wald = ، 001/0>P) و سازگاری اجتماعی (786/10Wald = ، 001/0>P) پیش‌بینی­کننده عضویت دانش­آموزان در شبکه­های اجتماعی بود. سبک سهل‌گیرانه (114/0>P) و استبدادی (823/0>P) پیش­بین­کننده نبود؛ و رابطه عضویت در شبکه و سازگاری اجتماعی منفی بود (143/0-β = ، 001/0>P). همچنین رابطه سازگاری عاطفی با عضویت در شبکه‌ها معنی­دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته­ها آموزش والدین و آگاهی آن­ها نسبت به اتخاذ سبک‌های فرزندپروری خود و آثار آن بر عملکرد تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندان‌شان و نیز فراهم آوردن زمینه ارتباط حضوری هرچه بیش‌تر دانش‌آموزان با همسالان‌شان برای افزایش سازگاری اجتماعی آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتماعی، سازگاری، شبکه‌ها، فرزندپروری، عملکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: With the wide spread of social networking, a lot of students spent a significant part of their daily lives in these networks. It is believed that social networking is one of the reasons for Dropout. Although students are influenced by society but the family and parenting style are affected children's future relationships. Method: 235secondarySchool students from Birjand were selected with random cluster sampling. The Baumrind's parenting styles and Sinha and Singh's adjustment questionnaires also was conducted to collect information. To examine the relationship between variables the Eta test and logistic regression model used to predict the membership and non-membership of students in social networks. Results: Finding revealed there is no relationship between student membership and achievement. Authoritarian parenting style and student social adjustment are meaningful predictor of student membership in social networks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social network- parenting style- adjustment- Achievement

نویسندگان مقاله محمد علی رستمی نژاد | mohammad ali
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

احمدرضا شوکتی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/8032
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443766.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات