روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۵۴۳-۵۵۹

عنوان فارسی رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش‌های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه هوش‌ چندگانه گاردنر با اعتیاد به اینترنت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش­آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 به­تعداد 1200 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 200 نفر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 و هوش‌های چندگانه گاردنر 1983 جمع‌آوری و جهت تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه هوش تجسمی-فضایی (256/0 = β، 001/0=P)، موسیقایی (168/0 = β، 032/0=P) و درون فردی (235/0 = β، 001/0=P) با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار؛ و رابطه هوش بین فردی (419/0- = β، 001/0=P) و منطقی-ریاضی (337/0- = β، 001/0=P) منفی و معنادار است. رابطه هوش جنبشی-جسمانی (152/0 = β، 073/0=P)، هوش طبیعت‌گرا (140/0- = β، 092/0=P) و زبانی-کلامی (004/0 = β، 965/0=P) با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود. رابطه بین اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی منفی و معنادار بود (216/0- = β، 001/0=P). نتیجه‌گیری: از آن‌جا که می­توان هوش بین فردی، منطقی-ریاضی را عامل بازدارنده اعتیاد به اینترنت محسوب کرد؛ پیشنهاد می‌شود اولیاء، مربیان، مسئولین و متخصصان آموزش پرورش، از همان آغاز ورود دانش­آموزان به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی درس­ها و فعالیت­هایی را در برنامه آن­ها بگنجانند که هوش بین فردی، منطقی-ریاضی دانش‌آموزان را ارتقاء و از این طریق اعتیاد به اینترنت را کاهش و پیشرفت تحصیلی آن­ها را افزایش دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد، اینترنت، پیشرفت تحصیلی، گاردنر، هوش چندگانه،

عنوان انگلیسی Prediction of Internet Addiction According to Gardner's Multiple Intelligences
چکیده انگلیسی مقاله Aim:This study aims to predict the rate of internet addiction according to Gardner's multiple intelligences among female students of high school in Tehran in the school year 2015-2016. Method: It was a correlational study. According to Cochran's formula, the sample size included 200 subjects who were selected by multi-stage sampling method. To collect data, two measurement tools included Young's Internet Addiction Questionnaire(1988) and Gardner's Multiple Intelligences Questionnaire(1983) were used. Descriptive statistics and inferential statistics (multivariate regression) were used to analyze data. Results:The results showed that visual-spatial intelligence, intrapersonal intelligence, and musical intelligence have positive significant effect on internet addiction by students. Logical-mathematical intelligence and interpersonal intelligence have negative significant effect on internet addiction. Bodily kinesthetic intelligence and verbal-linguistic intelligence have also positive effect on internet addiction. However, naturalist intelligence reduces internet addiction by students but this effect is not significant. Conclusion: Logical-mathematical intelligence and interpersonal intelligence as deterrents lead to decreased internet addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا کلهر |
دانشیار پژوهشگاه مطالعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

قدسی احقر |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/13206
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443754.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات