|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۵۰۱-۵۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تابآوری و دلمشغولیهای تحصیلی در دانشآموزان دختر نوجوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و دلمشغولی تحصیلی دانش آموزان نوجوان انجام شد. روش : روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و پیگیری دو ماهه، و جامعه آماری 820 دانشآموز دختر دوره اول متوسطه رامسر در سال تحصیلی 95-94 بود. به روش تصادفی خوشهای دو دبیرستان آذرهوش و رضیکاظمی و از هر دبیرستان 3 کلاس و از هر کلاس 40 نفر انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تابآوری تحصیلی ساموئلز و وُو (2009) و مقیاس دلمشغولی تحصیلی فردریکس، بلومنفلد و پاریس (2004) استفاده شد. دانشآموزان گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یک جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2014) قرار گرفتند و در پایان و نیز پس از گذشت دو ماه در مرحله پیگیری، مجدداً هر دوگروه به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها : نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش تابآوری (470/4=F، 021/0=P) و دلمشغولی تحصیلی (309/7=F، 001/0=P) دانشآموزان گروه آزمایش شده، و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری : میتوان با آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به دانشآموزان باورهای نامناسب و رفتارهای غیرمنطقی آنها را اصلاح کرد و با ایجاد شناخت هیجانها و آموزش نحوه تعدیل هیجانها ، تابآوری و دلمشغولی تحصیلی آنها را ارتقاء بخشید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تابآوری، دلمشغولی تحصیلی، دختران، راهبردهای تنظیم، هیجان، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of the emotion regulation strategies training on increasing students academic resilience and engagement in the middle school |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: This research was aimed to investigate the effect of emotion regulation strategies training on increasing students academic resilience and engagement in the middle school. Method: This is a quasi-experimental research in pretest-posttest design accompanied by a control group. The statistical population comprised all female students of middle schools (first period) Ramsar city that were 820 people. Among them, by random cluster sampling, 40 students selected and replaced randomly in two experimental and control groups. For data collecting, Samuels academic resilience scale (2004) and Fredricks and his colleagues academic engagement scale (2004) were used. The students of experimental group were trained by gross emotion regulation protocol in ten 60-minute sessions. And at the end, the students of two groups replied the questionnaire again. The data was analyzed by spss and covariance method. Results: The result showed that emotion regulation training causes to increase academic resilience and engagement in the students of experimental group. Conclusion: It can be concluded from this study that emotion regulation strategies by improving the unreasonable beliefs and irrational behaviors by emotions understanding and modifying lead to increasing academic resilience and engagement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه عشورنژاد |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/14232 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443752.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|