|
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۷۷-۴۹۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتارهایِ مشکلزا و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش شبهآزمایشی بدون گروه گواه، با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، و جامعه آماری شامل60 نوجوان 11 تا 17 ساله مراجعهکننده به مرکز تهران اُتیسم و مرکز اُتیسم آوا در شهر تهران بود. با روش نمونهگیری هدفمند 12 نوجوان انتخاب و به دو گروه 6 نفری مشابه تقسیم شدند و مداخله را در 10 جلسه 90 دقیقهای، هر هفته دو جلسه دریافت؛ و والدینِ آنها نیز در سه مرحله مقیاسِ درجهبندیِ مهارتهای اجتماعی-نسخه والدینِ گرشام و الیوت (1990) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافتهها : نتایج نشان داد شرکت در جلسههای مداخله منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی شامل همکاری (92/9=F، 005/0=P)، جرأتورزی (81/7=F، 009/0=P)، مسئولیتپذیری (18/8=F، 002/0=P) و خودکنترلی (64/7=F، 003/0=P) نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا شده است؛ ولی این تاثیر در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار نمانده؛ و از سوی دیگر در کاهش مشکلات رفتار بیرونی (28/0=F، 75/0=P)، درونی (24/0=F، 65/0=P) و بیشفعالی (08/1=F، 33/0=P) آنها بهبودی حاصل نشده است. نتیجهگیری : بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان برنامه آموزشی مهارتهای اجتماعی را روش مؤثری برای ارتقاء مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا تلقی کرد؛ و آن را برای افزایش مهارتهای اجتماعی این نوجوانان توصیه نمود؛ اما لازم است برای پایدار ماندن اثربخشی تمرینهای بیشتری در محیط زندگی طبیعی و نیز برای کاهش رفتارهای مشکلزا پژوهشهای بیشتری برای شناسایی روشهای مداخلهای موثر انجام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of social skills training on social skills and behavior problems in adolescents with high-functioning autism spectrum disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Aim: The aim of this study is evaluate the effectiveness of social skills training on social skills and behavior problems in adolescents with High-Functioning ASD. Method: This study method is quasi-experimental with pre-test and post-test with follow-up and without the control group. By using the judgment sampling two groups of 6 people of adolescents H-F ASD choice and participat in interventions meetings (10 sessions of 90 minutes, two sessions per-week) and in three phases of pre, post and follow-up by using the Social Skills Rating Scale Parent Form (Gresham & Elliott, 1990), which has two subscales (social skills and behavior problems) were evaluated. Results: Analysis of variance with repeated measures to evaluate the effectiveness of social skills training interventions show that participation in the sessions led to a significant improvment in participants' social skills, cooperation, assertiveness, responsibility and self-control, but not significantly decreased the participants' behavior problems. Conclusion: Our findings indicate that social skills training could improve the social skills of adolescents with H-F ASD, thus Social skills training for adolescents with autism spectrum disorder have recommended but to reduce behavioral problems additional studies to identify effective interventions methods recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید صادقی | رئییس پزوهشکده علوم و شناختی و استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیدرضا پوراعتماد | دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
جلیل فتح آبادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/13151 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443751.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|