روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۷۷-۴۹۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله هدف : هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتارهایِ مشکل‌زا و مهارت‌های اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش شبه‌آزمایشی بدون گروه گواه، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، و جامعه آماری شامل60 نوجوان 11 تا 17 ساله مراجعه‌کننده به ‌مرکز تهران اُتیسم و ‌مرکز اُتیسم آوا در شهر تهران بود. با روش نمونه‌گیری هدف‌مند 12 نوجوان انتخاب و به دو گروه 6 نفری مشابه تقسیم شدند و مداخله را در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای، هر هفته دو جلسه دریافت؛ و والدینِ آن­ها نیز در سه مرحله مقیاسِ درجه‌بندیِ مهارت‌های اجتماعی-نسخه والدینِ گرشام و الیوت (1990) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. یافته‌ها : نتایج نشان داد شرکت در جلسه‌های مداخله منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی شامل همکاری (92/9=F، 005/0=P)، جرأت‌ورزی (81/7=F، 009/0=P)، مسئولیت‌پذیری (18/8=F، 002/0=P) و خودکنترلی (64/7=F، 003/0=P) نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا شده است؛ ولی این تاثیر در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار نمانده؛ و از سوی دیگر در کاهش مشکلات رفتار بیرونی (28/0=F، 75/0=P)، درونی (24/0=F، 65/0=P) و بیش‌فعالی (08/1=F، 33/0=P) آن­ها بهبودی حاصل نشده است. نتیجه‌گیری : بر اساس یافته‌های این پژوهش می­توان برنامه آموزشی مهارت‌های اجتماعی را روش مؤثری برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا تلقی کرد؛ و آن را برای افزایش مهارت‌های اجتماعی این نوجوانان توصیه نمود؛ اما لازم است برای پایدار ماندن اثربخشی تمرین­های بیشتری در محیط زندگی طبیعی و نیز برای کاهش رفتارهای مشکل‌زا پژوهش‌های بیش‌تری برای شناسایی روش‌های مداخله‌ای موثر انجام ‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of social skills training on social skills and behavior problems in adolescents with high-functioning autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: The aim of this study is evaluate the effectiveness of social skills training on social skills and behavior problems in adolescents with High-Functioning ASD. Method: This study method is quasi-experimental with pre-test and post-test with follow-up and without the control group. By using the judgment sampling two groups of 6 people of adolescents H-F ASD choice and participat in interventions meetings (10 sessions of 90 minutes, two sessions per-week) and in three phases of pre, post and follow-up by using the Social Skills Rating Scale Parent Form (Gresham & Elliott, 1990), which has two subscales (social skills and behavior problems) were evaluated. Results: Analysis of variance with repeated measures to evaluate the effectiveness of social skills training interventions show that participation in the sessions led to a significant improvment in participants' social skills, cooperation, assertiveness, responsibility and self-control, but not significantly decreased the participants' behavior problems. Conclusion: Our findings indicate that social skills training could improve the social skills of adolescents with H-F ASD, thus Social skills training for adolescents with autism spectrum disorder have recommended but to reduce behavioral problems additional studies to identify effective interventions methods recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید صادقی |
رئییس پزوهشکده علوم و شناختی و استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حمیدرضا پوراعتماد |
دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

جلیل فتح آبادی |



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/13151
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443751.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات