روانشناسی کاربردی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۵۳-۴۷۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام: پژوهش مورد منفرد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری به­شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام بود. روش: روش پژوهش موردی و جامعه آماری کلیه کودکان سن دبستان دچار شکاف لب و کام استان اصفهان به­تعداد 65 نفر بود که تا ابتدای سال 1395 در تنها کلینیک تخصصی و حمایتی شکاف لب و کام در کشور به­نام کلینیک لبخند وابسته به خیریه امام حسین (ع) پرونده داشتند. از میان این کودکان، به­روش نمونه‌گیری به‌صورت هدف‌مند، 5 کودک که در غربال‌گری حد نصاب نمره 26 و کم‌تر را در پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت 1967 کسب کرده بودند؛ انتخاب شدند. پس از سه جلسه خط پایه برای هر کودک، آموزش فرزندپروی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادر هر یک از کودکان، به‌صورت انفرادی در 8 جلسه هفتگی هر جلسه 60 دقیقه ارائه و عزت نفس کودکان بعد از هر جلسه، و نیز در مرحله پیگیری 15 روزه، 1 ماهه و 3 ماهه مجدداً اندازه­گیری، و داده­ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص‌های آماری توصیفی تحلیل شد. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد برای هر 5 آزمودنی نمر‌ه‌های میانه و میانگین در مداخله نسبت به خط پایه افزایش داشته و روند با ثبات و صعودی بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می‌توان آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادران را روش موثری برای افزایش عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام و سایر کودکان با معلولیت های مشابه در نظر گرفت و با مداخله به هنگام عزت نفس آن­ها را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش، تعهد، شکاف لب و کام، عزت نفس، فرزندپروری، موردپژوهی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of educating the mothers of the children with cleft lips and palates to use parenting skills based on Acceptance and Commitment Therapy(ACT) on their children"s self-esteem: A single subject design research
چکیده انگلیسی مقاله An Isolated case method research with individual intervention was conducted to examine the effectiveness of educating mothers of children with cleft lip and palate-to use Acceptance and Commitment Therapy(ACT) parenting skills-on their children’s self-esteem. The research was done in Isfahan province. Parenting skills based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) were taught to five mothers of children with cleft lip and palate who achieved the minimum score in screening. After three baseline sessions for each child, ACT parenting skills were taught to their mothers in eight individual sessions following with testing the child’s self-esteem. Finally, children’s self-esteem were tested in Three follow up sessions with intervals of fifteen days, 1 month and 3 month. We used Coopersmith Self-esteem Inventory Questionnaire(1967) for testing the children’s self-esteem. The results were analyzed with visual analysis and descriptive statistics. Findings have shown that in every five subjects the intervention influenced self-esteem variables (for all subjects PND=100%). Taken together with other corresponding theories and researches, it may be suggested that teaching ACT parenting skills to the mothers of children with cleft lip and palate can result in increasing the children’s self-esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صالح فقیهی | mohammad saleh
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمد باقر کجباف | mohammad bagher



نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/13284
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-443750.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات