خانواده پژوهی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه آموزش گروهی مدیریت والدین متناسب با فرهنگ ایرانی در کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و مقایسه آن با دارودرمانی
چکیده فارسی مقاله والدین به دلیل نفوذ و تماس بیشتر با کودکان می ­توانند در اجرای مداخلات رفتاری در محیط طبیعی زندگی کودک نقش به ­سزایی داشته باشند. به همین دلیل در دهه های اخیر توجه روزافزونی به گنجاندن آموزش مدیریت والدین در طرح درمان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) گردیده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش مدیریت والدین متناسب با فرهنگ ایرانی به تنهایی و در ترکیب با دارودرمانی در کاهش نشانه­ های اختلالADHD و مشکلات رفتاری است. بدین منظور در یک مطالعه تجربی با استفاده از طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل، 28 کودک مبتلا به ADHD تحت سه شرایط درمانی قرار گرفتند: دارودرمانی، آموزش مدیریت والدین به مدت 10 جلسه و درمان ترکیبی. نشانه ­ها و مشکلات رفتاری کودکان به وسیله مقیاس درجه­ بندی نشانه ­های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و مقیاس درجه­ بندی والدین کانرز ارزیابی گردید. یافته­ ها نشان داد که برنامه آموزش مدیریت والدین به تنهایی در کاهش نشانه­ های اصلی اختلال و مشکلات رفتاری کودکان تأثیری ندارد. ولی درمان ترکیبی در کاهش مشکلات یادگیری و نیز مشکلات روان­تنی تأثیر معنادار برتری نسبت به دو شرایط دیگر نشان داده است. ضمن بحث در مورد مطالعاتی که همسو و ناهمسو با یافته­ های حاضر هستند، نقش میانجی اختلالات همبود و تغییر رفتاری والدین در اثربخشی آموزش مدیریت والدین مطرح گردیده است که بررسی دقیق­تر آن­ها در مطالعات بعدی پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کتایون خوشابی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

فاطمه قدیری |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

علیرضا جزایری |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12456
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443669.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات