|
خانواده پژوهی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تحصیلات والدین در خوداثرمندی دختران و پسران نوجوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تحصیلات والدین بر خوداثرمندی1 اجتماعی، تحصیلی، هیجانی و جسمانی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 84 ـ 1383 است. نمونه پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله-ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان و پرسشنامه خوداثرمندی جسمانی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی دختران معنیدار است و تفاوت معنیداری بین خوداثرمندی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی، جسمانی دختران دارای والدین کمسواد و باسواد (از دیپلم به بالا) وجود دارد. اما این موضوع در مورد پسران صدق نمیکند بدین معنی که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی پسران معنیدار نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خوداثرمندی، تحصیلات والدین، نوجوانان، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کارینه طهماسیان | دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
لادن فتی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/33 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443661.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|