خانواده پژوهی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی با رضایت‌مندی زناشویی در دانشجویان متأهل دبیری
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی با رضایت‌مندی زناشویی در دانشجویان متأهل رشته‌های دبیری است. بدین منظور 62 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف دبیری که در دانشکده علوم انسانی واحدهای تربیتی خود را می‌گذراندند، به تفکیک جنسیت و به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب، سپس آزمون‌های رضایت‌مندی زناشویی انریچ و هم‌چنین مقیاس بازنگری شده دلبستگی بزرگسال کولنیز و رید (1990) RAAS بر روی آن‌ها اجرا شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات، از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و ...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی توافقی، مجذور کا (x2) و آزمون t برای مقایسه میانگین‌های مستقل) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که: دانشجویان متأهل با سبک‌های دلبستگی ایمن، از رضایت‌مندی زناشویی بالاتری برخوردارند و برعکس یعنی دانشجویانی که از سبک‌های دلبستگی نا ایمن اجتنابی و دوسوگرا برخوردار بودند، میزان رضایت‌مندی زناشویی آنان نیز به‌طور معناداری کمتر از افراد ایمن بود. هم‌چنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین سبک‌های دلبستگی دانشجویان متأهل مؤنث با مذکر تفاوت معنی‌داری وجود ندارد، اگرچه زنان از سطح ایمنی بیشتری در روابط بین فردی و دلبستگی برخوردارند ولی تفاوت‌ها معنی‌دار نیست. از نتایج دیگر این پژوهش، نبودن تفاوت معنی‌داری بین رضایت‌مندی زناشویی در دانشجویان براساس جنسیت است. بررسی‌‌های قبلی در مورد رضایت‌مندی زناشویی نیز نشان می‌‌دهند که وضعیت جنس افراد، پیش‌بینی‌کننده رضایت‌مندی نمی‌‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های دلبستگی، رضایت‌مندی زناشویی، دانشجویان تربیت دبیر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده حمیدی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/41
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443656.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات