|
خانواده پژوهی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روایی و پایایی ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده |
|
چکیده فارسی مقاله |
به طور کلی الگوهای ارتباطات خانواده در طول سه دهه گذشته تحقیقات بسیاری را در زمینههای گوناگون و در فرهنگهای مختلف برانگیختهاند. این در حالی است که بخش عمده این تحقیقات با استفاده از ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده صورت گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی روایی و پایایی این ابزار در ایران بود. به این منظور 326 دانشآموز (161 دختر و 165 پسر) پایههای دوم و سوم دبیرستانهای شهر شیراز ابزار مورد نظر را تکمیل کردند. بررسی روایی ملاکی این ابزار نشان داد بین ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده و ابزار پیوند والد ـ فرزندی همبستگی وجود دارد. نتیجه تحلیل عامل محتوای این ابزار به شیوه مؤلفههای اصلی استخراج دو عامل جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری همنوایی بود. بررسی همسانی درونی نشان داد سؤالات مربوط به هر عامل با نمره کل آن عامل بیشترین همبستگی معنادار را دارند. همچنین بین نمرات مربوط به هر عامل و نمره کل نیز همبستگی معناداری وجود داشت. بررسی پایایی این ابزار به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و شیوه آزمون بازآزمون حاکی از پایایی این ابزار بود. در مجموع، نتایج نشان داد ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری روا و پایا در مورد دانشآموزان ایرانی به کار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده، روایی و پایایی، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم کورش نیا | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مرتضی لطیفیان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/44 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443631.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|