خانواده پژوهی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده
چکیده فارسی مقاله به طور کلی الگوهای ارتباطات خانواده در طول سه دهه گذشته تحقیقات بسیاری را در زمینه‌های گوناگون و در فرهنگ‌های مختلف برانگیخته‌اند. این در حالی است که بخش عمده این تحقیقات با استفاده از ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده صورت گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی روایی و پایایی این ابزار در ایران بود. به این منظور 326 دانش‌آموز (161 دختر و 165 پسر) پایه‌های دوم و سوم دبیرستان‌های شهر شیراز ابزار مورد نظر را تکمیل کردند. بررسی روایی ملاکی این ابزار نشان داد بین ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده و ابزار پیوند والد ـ فرزندی همبستگی وجود دارد. نتیجه تحلیل عامل محتوای این ابزار به شیوه‌ مؤلفه‌های اصلی استخراج دو عامل جهت‌گیری گفت و شنود و جهت‌گیری همنوایی بود. بررسی همسانی درونی نشان داد سؤالات مربوط به هر عامل با نمره کل آن عامل بیشترین همبستگی معنادار را دارند. همچنین بین نمرات مربوط به هر عامل و نمره کل نیز همبستگی معناداری وجود داشت. بررسی پایایی این ابزار به روش‌ محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و شیوه آزمون بازآزمون حاکی از پایایی این ابزار بود. در مجموع، نتایج نشان داد ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده از ویژگیهای روان‌سنجی مناسبی برخوردار است و می‌تواند به عنوان ابزاری روا و پایا در مورد دانش‌آموزان ایرانی به کار برده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده، روایی و پایایی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم کورش نیا |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مرتضی لطیفیان |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/44
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443631.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات