|
خانواده پژوهی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه و پیش-بینی پیشرفت تحصیلی از طریق دلبستگی به مادر، پدر و همسالان و همچنین سایر ابعاد آن یعنی اعتماد، ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 200 نفر (100 نفر دختر و 100 نفر پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان بودند که براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت سنجش دلبستگی، پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) بود. معدل دروس نهایی دانشآموزان در سال سوم راهنمایی بهعنوان ملاک سنجش پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافتههای پژوهش نشاندهنده رابطه معنیدار دلبستگی مادر، پدر و همسالان، با ضریب همبستگی 378/0=r، 352/0= r و 342/0=r با پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه نهایی تحقیق نشان داد که دلبستگی به مادر بیشترین قدرت پیشبینیکنندگی پیشرفت تحصیلی را دارد. بر این اساس دلبستگی به مادر توانایی پیشبینی 3/14% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را دارد. از طرف دیگر از میان خرده-مقیاسهای دلبستگی (اعتماد، ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان)، اعتماد به مادر با پیشبینی 5/15% از تغییرات پیشرفت تحصیلی بیشترین توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی را دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیشرفت تحصیلی، دلبستگی به والدین و همسالان، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهروز آتش روز | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهلا پاکدامن | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
علی عسگری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/58 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443617.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|