خانواده پژوهی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی دو روش مداخله مدیریت مورد (کارشناسان بهداشتو اعضاء خانواده بیماران) بر سلامت روانی، آگاهی و فرسودگیخانواده بیماران اسکیزوفرنیا
چکیده فارسی مقاله سیستم «مدیر مورد» یکی از اثربخش‌ترین روش-های مداخله بیماران اسکیزوفرنی و خانواده‌های آنان است. مطالعـه حاضر بـا هـدف استفـاده از خدمـات مدیریت مورد توسط مصرف‌کنندگان خدمـات روان‌پزشکی و اعضاء خانواده بیماران اسکیزوفرنی و مقایسه اثربخشی آن با گروه کارشناسان بهداشت انجام شده است. روش این مطالعه از نوع مداخله‌ای و دو سر کور بود. اعضاء خانواده 117 بیمار اسکیزوفرنی پرسشنامه‌های «سلامت روانی GHQ-28»، «پرسشنامه آگاهی‌سنجی خانواده‌های مبتلایان به اسکیزوفرنیا»، فرم کوتاه آزمون برنامه مصاحبه تجارب خانواده‌های بیماران روانی را قبل و بعد از ارائه خدمات در منزل توسط دو گروه مدیر مورد کارشناسان بهداشت روان و اعضاء خانواده بیماران تکمیل کردند. نتایج نشان داد که اثربخشی مداخله توسط گروه اعضاء خانواده با اثربخشی مداخله توسط کارشناسان گروه بهداشت، یکسان بوده است و آگاهی و فرسودگی خانواده‌های بیماران تنها در اثر مداخله، بدون در نظر گرفتن گروه مداخله‌گر افزایش معنا‌داری یافته است. استفاده از افراد غیر متخصص در مدیریت مورد امکان استفاده بیشتر و گسترده‌تر خانواده‌های بیماران را از خدمات بهداشت روانی فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکیزوفرنی، سلامت روانی، فرسودگی، مدیریت ـ مورد،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدکاظم ملکوتی | seyed kazem
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نرگس چیمه |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

لیلی پناغی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مرضیه نجومی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

زهره احمدآبادی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/83
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443592.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات