|
خانواده پژوهی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه کارآیی خانواده با کمالگرایی مثبت و منفی دردانشآموزان شهرستان نوشهر |
|
چکیده فارسی مقاله |
از آنجایی که محیط خانواده در شکـلگیـری کمالگرایی مثبت و منفی تأثیر بهسزایی دارد، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه کارآیی خانواده با کمالگرایی مثبت و منفی در دانش-آموزان بود.280 دانشآموز دختر دبیرستانی از پایه دوم و سوم به روش تصادفی خوشهای انتخاب شده و با تکمیل مقیاس سنجش خانواده و کمال-گرایی مثبت و منفی در این پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. نتـایج نشان داد بین نمره کلی کارآیی خانواده و سه مؤلفه آن (نقشها، حل مشکل و ابراز عواطف) با کمالگرایی مثبت، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین نمره کلی کارآیی خانواده و مؤلفههای آن (نقشها و ابراز عواطف) با کمالگرایی منفی، رابطه منفی معنادار بدست آمد، بهجز سازه حل مشکل که رابطه معناداری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام که به تفکیک برای کمالگرایی مثبت و منفی انجام شد، نشان داد دوسازه حل مشکل و ابراز عواطف برای کمالگرایی مثبت و نقشهای خانوادگی برای کمالگرایی منفی، بهترین پیشبینی-کننده میباشند. نتایج این پژوهش ضمن تأیید تمایز کمالگرایی مثبت و منفی نشان میدهد در حالی-که کمالگرایی مثبت در محیطی کارا پرورش مییابد وجـود ویژگیهای منفی در خانواده می-تواند زمینهای برای بروز کمالگرایی منفی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ام هانی علیزاده صحرایی | alizadeh sahraei دانشگاه الزهرا س سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
زهره خسروی | دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدعلی بشارت | mohammad ali
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/82 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443591.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|