خانواده پژوهی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه کارآیی خانواده با کمال‌گرایی مثبت و منفی دردانش‌آموزان شهرستان نوشهر
چکیده فارسی مقاله از آن‌جایی‌ که محیط خانواده در شکـل‌گیـری کمال‌گرایی مثبت و منفی تأثیر به‌سزایی دارد، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه کارآیی خانواده با کمال‌گرایی مثبت و منفی در دانش-آموزان بود.280 دانش‌آموز دختر دبیرستانی از پایه دوم و سوم به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و با تکمیل مقیاس سنجش خانواده و کمال-گرایی مثبت و منفی در این پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. نتـایج نشان داد بین نمره کلی کارآیی خانواده و سه مؤلفه آن (نقش‌ها، حل مشکل و ابراز عواطف) با کمال‌گرایی مثبت، همبستگی مثبت معنا‌دار وجود دارد. هم‌چنین بین نمره کلی کارآیی خانواده و مؤلفه‌های آن (نقش‌ها و ابراز عواطف) با کمال‌گرایی منفی، رابطه منفی معنادار بدست آمد، به‌جز سازه حل مشکل که رابطه معناداری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام که به تفکیک برای کمال‌گرایی مثبت و منفی انجام شد، نشان داد دوسازه حل مشکل و ابراز عواطف برای کمال‌‌گرایی مثبت و نقش‌های خانوادگی برای کمال‌گرایی منفی، بهترین پیش‌بینی-کننده می‌باشند. نتایج این پژوهش ضمن تأیید تمایز کمال‌گرایی مثبت و منفی نشان می‌دهد در حالی-که کمال‌گرایی مثبت در محیطی کارا پرورش می‌یابد وجـود ویژگی‌های منفی در خانواده می-تواند زمینه‌ای برای بروز کمال‌گرایی منفی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ام هانی علیزاده صحرایی | alizadeh sahraei
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

زهره خسروی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدعلی بشارت | mohammad ali



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/82
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443591.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات