|
خانواده پژوهی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر کوتاهمدت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (۳P) بر تغییر شیوههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر کوتاهمدت آموزش مدیریت والدین بر اساس برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوههای فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است و جامعه مورد مطالعه آن دانشآموزان پسر 7 تا 10 ساله دبستانهای پسرانه شهرستان نهاوند میباشند.نمونهگیری در دو مرحله انجام شد، 30 نفر از مادران کودکانی که بر اساس سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای (ODD) تشخیص داده شده بودند، انتخاب و شیوه فرزندپروری آنها با استفاده از پرسشنامه شیوه-های فرزندپروری دیانا باومریند مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت 22 نفر از مادرانی که دارای شیوه فرزندپروری ناکارآمد بودند انتخاب و به دو گروه آزمایش (12n=) و گواه (12n=) تقسیم شدند. سپس برنامه فرزندپروری مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسه آموزشی 120 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. در طول دوره آموزش، 3 نفر از مادران گروه آزمایش از شرکت در جلسات خودداری کردند، ولی تعداد افراد گروه گواه ثابت ماند. شیوههای فرزندپروری مادران دو گروه، بلافاصله پس از پایان جلسات آموزشی، مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت نتایج بدست آمده توسط آزمون U من-ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون ـ پسآزمون شیوه-های فرزندپروری در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد که شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه مادران گروه آزمایشی پس از پایان جلسات آموزش برنامه فرزندپروری مثبت، با توجه به تغیرات پسآزمون نسبت به پیشآزمون، کاهش یافته (01/0P<)، در مقابل شیوه فرزندپروری مقتدرانه در گروه آزمایش نسبت به گواه افزایش یافته است (05/0P<). این نتایج نشان میدهند که آموزش برنامه فرزندپروری مثبت، شیوههای فرزندپروری ناکارآمد مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابلهای را تغییر میدهد. با توجه به این-که روابط معناداری بین شیوه فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای و بروز، شدت و تداوم بیماری کودکان وجود دارد، لذا با آموزش برنامههایی که شیوه فرزندپروری والدین را مورد هدف قرار میدهند، میتوان مشکلات رفتاری کودکان را کاهش داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الناز پوراحمدی | دانشگاه آزاد اسلامی بندر گز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بندر گز (Islamic azad university of bandar gaz)
محسن جلالی | دانشگاه شاهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدرضا شعیری | mohammad reza دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کارینه طهماسیان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/101 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443565.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|