خانواده پژوهی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای به مادران بر بهبود عملکرد خانواده آنان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای به مادران بر بهبود عملکرد خانواده آنان بوده است. روش پژوهش، نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های بزرگ دولتی منطقه دو شهر تهران بود که از طریق ترکیبی از روش نمونه‌گیری تصادفی و خوشه‌ای 50 نفر (برای دو گروه 25 نفری آزمایش و گواه) انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتندابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سنجش خانواده (FAD)، می‌باشد که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس به وسیله نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که این روش بر بهبود عملکرد خانواده مادران مؤثر می‌باشد. بدین معنا که آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای، «نقش-ها»، «حل مسئله» و «ابراز عواطف» آنان را بهبود می‌بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل ارتباط محاوره‌ای، عملکرد خانواده، مادران،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز جوادی |
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سیمین حسینیان |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عبدالله شفیع آبادی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/102
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443564.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات