|
خانواده پژوهی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش خانواده با استفاده از «تئوری سیستمی بوئن» بر تمایزیافتگی و کارکرد خانوادههای دارای فرزند معتاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی خانوادهدرمانی سیستمی بوئن بر افزایش تمایزیافتگی و بهبود کارکرد خانوادههای دارای فرزند معتاد انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده افراد معتاد و خانوادههای آنها تمایزیافتگی پایینی دارند که این امر موجب بدکارکردی خانواده میشوداین مطالعه از نوع طرحهای آزمایشی با پیش-آزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل است. گروه نمونه این پژوهش که به طور داوطلبانه از میان مراجعین مجرد معتاد و اعضای خانوادههای آنها از 4 مرکز درمانی اعتیاد انتخاب شدند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (5 خانواده 4 نفره) و کنترل (5 خانواده 4 نفره) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته تحت خانواده-درمانی بر اساس تئوری سیستمی بوئن قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل فقط درمان متعارف بهزیستی/ وزارت بهداشت را دریافت میکردند. دادهها که بر اساس پرسشنامه تمایزیافتگی و ابزار سنجش خانواده بدست آمده بود، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که خانوادهدرمانی سیستمی بوئن موجب افزایش تمایزیافتگی و بهبود کارکرد افراد معتاد و اعضای خانوادههای آنها میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه غفاری | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حسن رفیعی | دانشگاه تربیت معلم تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
باقر ثنایی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/110 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443545.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|