خانواده پژوهی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتنداری فرزندان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بینی کنندگی ابعاد گفت‌وشنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده بر همدلی و خویشتنداری فرزندان به عنوان شاخص‌های هوش هیجانی می-باشد. گروه نمونه پژوهش را 348 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌های سوم تا پنجم ابتدایی تشکیل می-دهند. مقیاس همدلی (ایزنبرگ و همکاران، 1991)، نسخه ب ابزار الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و مقیاس خویشتنداری (کندال و ویلکاکس، 1979) مورد استفاده قرار گرفتند این مقیاس‌ها به ترتیب توسط کودک، مادر و آموزگار تکمیل ‌شدند. نتایج تحلیل عاملی، همبستگی گویه با نمره کل و آلفای کرونباخ، روایی و پایایی مطلوبی برای مقیاس‌های مذکور گزارش کرده‌اند. یافته-های پژوهش نشان می‌دهند که گفت‌وشنود خانواده پیش‌بینی‌کننده مثبت و همنوایی، پیش-بینی‌کننده منفی هر دو بعد همدلی و خویشتنداری می‌باشند. در مقیاس همدلی، دختران نسبت به پسران و پایه‌های چهارم و پنجم نسبت به پایه سوم نمرات بالاتری داشتند. در حالی‌که در مقیاس خویشتنداری جنسیت و پایه کلاسی نقش معناداری نداشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گفت‌وشنود، همنوایی، همدلی، خویشتنداری.،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی رحیمی |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

فریده یوسفی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/128
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات